Recerca i Universitats

BSC

Durant la visita a les obres d'instal·lació del nou supercomputador MareNostrum 5

Conseller Nadal: "El BSC és un centre d'excel·lència extraordinària que seguirà sent una aposta clara per al Govern"

query_builder   13 gener 2023 15:24

event_note Nota de premsa

1. El titular de Recerca i Universitats també destaca la participació decisiva del BSC en la iniciativa del xip de fabricació europea
  2. El Govern ha concretat el suport al BSC amb una aportació de 59 milions d’euros en el període 2020-2029 per finançar, entre d’altres, l’adquisició i funcionament del MareNostrum 5
BSC{"name":"2023/01/13/13/41/e03b8c44-8977-41db-a3b7-f0fdb3fc3da3.jpeg","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":250777}

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha visitat aquest matí les instal·lacions del Barcelona Supercomputing Center (BSC), la gran infraestructura de recerca dedicada a la supercomputació, on ha posat en valor “el nivell d'excel·lència extraordinari en l'àmbit de la computació del centre, que seguirà sent una aposta clara de futur del Govern”. Així mateix, el conseller ha destacat també el fet que el BSC “sigui capaç de captar recursos més enllà de les aportacions bassals de les administracions públiques, amb un creixement clar que se sustenta en els fons de caràcter competitiu captats en base a la tasca científica dels seus investigadors i investigadores”.

El conseller Nadal ha mantingut una reunió amb l’equip directiu del BSC encapçalat pel director Mateo Valero, el director associat Josep M. Martorell, i l’assessor del BSC, Enric Banda; i, posteriorment, amb l’equip directiu del BSC i amb el rector de la UPC i membre del patronat del centre, Daniel Crespo, ha visitat les obres d'instal·lació del nou supercomputador MareNostrum 5 i l’actual supercomputador MareNostrum 4. Nadal ha defensat que “el Govern seguirà responent a les necessitats del BSC per dotar-lo de recursos per a un creixement que es concreta en projectes de gran abast com ara el supercomputador MareNostrum 5 ara en construcció, la nova seu corporativa ja en funcionament o la participació decisiva en la iniciativa del xip de fabricació europea”.

L’entrada en funcionament del MareNostrum 5 tindrà un valor estratègic de primer nivell ja que permetrà al BSC esdevenir un element important del mapa europeu d'infraestructures científiques. En l’àmbit estrictament científic, el director associat del BSC, Josep M. Martorell, ha recalcat la rellevància del “gran salt que suposa el MareNostrum 5 a nivell científic, ja que permetrà afrontar reptes que fins ara no estaven al nostre abast en àmbits com ara la medicina personalitzada, el canvi climàtic, la Intel·ligència Artificial o les noves fonts d’energia”.

Motor de ciència i innovació

El BSC desplega un rol estratègic al sistema català de coneixement com a gran infraestructura científica i centre de recerca líder, així com motor de recerca d’excel·lència i de transferència tecnològica i innovació per a l’economia catalana. Per afavorir el paper central del BSC en el sistema català de recerca, el Govern ha concretat el compromís amb el centre amb una aportació de 59 milions d’euros durant el període 2020-2029 que, entre d’altres, finança l’adquisició i funcionament del MareNostrum 5, així com les despeses d’explotació generals del consorci de la instal·lació o la construcció de la nova subestació elèctrica del futur supercomputador. En el seu conjunt al llarg del període 2005-2020, el Govern ha donat suport als BSC-CNS amb aportacions per valors de 55’6 milions d’euros.

L’Executiu català, a més, ha participat en el finançament dels 19’6 milions d’euros de cost de la nova seu corporativa del BSC en base a un projecte cofinançat amb Fons FEDER amb aportació de 8 milions d’euros per part de la Generalitat de Catalunya, així com la transferència finalista de 2’3 milions d’euros per a la finalització de l’edifici entre 2018 i 2020.

Pel que fa a la instal·lació del nou superordinador MareNostrum, iniciada al desembre de 2022 amb la implantació dels primers bastidors (racks), erigirà el BSC en una de les infraestructures tecnològiques de referència per a la investigació científica a escala mundial. A banda del redimensionament de les capacitats de computació del nou superordinador MareNostrum 5 la capacitat d'influència del BSC es materialitza també en aliances amb companyies multinacionals, incidència en l'atracció de seus internacionals o en la promoció de la creació de noves empreses derivades. Un altre projecte d’impacte del BSC és el del desenvolupament d’un xip de fabricació europea necessari per a futurs supercomputadors de tecnologia europea, clau per a la competitivitat científica i la sobirania tecnològica de la Unió Europea. A més del nou MareNostrum 5, al 2023 s’integraran al BSC els dos primers ordinadors quàntics de l’Estat, que permetran avançar en múltiples aplicacions acadèmiques i en la resolució de problemes complexos en àmbits com ara salut, el canvi climàtic, la logística o l'ús de l’energia.

Imatges

Fotografia 1