Recerca i Universitats

JEMCA

Inauguració del Centre Conjunt de Microscopia Electrònica (JEMCA) al Sincrotró Alba

Conseller Nadal: "El Govern està compromès en l'objectiu de transformar tots els recursos al servei de la ciència en projectes tangibles i eficaços"

query_builder   24 febrer 2023 13:12

event_note Nota de premsa

La nova infraestructura científica ha suposat una inversió de 5’8 MEUR, el 50% dels quals finançats des del Departament de Recerca i Universitats

JEMCA és una plataforma de microscopia única a l’Estat que es dedicarà a l’estudi de la biologia estructural i dels materials a escala atòmica

Nadal subratlla l’aposta del Govern per “fer de la recerca la punta de llança de la modernització de Catalunya”

El conseller Nadal i la directora Biscari a l'anella del sincrotró Alba{"name":"2023/02/24/13/05/aa31afc0-d6e6-4ae6-9206-b9a8fc2f2911.jpeg","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":287673}

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha inaugurat aquest matí el nou Centre Conjunt de Microscopia Electrònica (JEMCA, de les seves sigles en anglès), juntament amb la directora del Sincrotró Alba, Caterina Biscari. Nadal ha posat de relleu “la transversalitat i la col·laboració entre el Govern i els diversos agents del sistema català de recerca que han permès la posada en marca d’aquest nou instrument que representa un avenç molt notable per a la comunitat científica. Junts som més forts que cadascú individualment”.

A més, el conseller Nadal ha remarcat que “des del Govern estem compromesos en la tasca de transformar tots els recursos que es posen al servei de la ciència en forma de projectes tangibles i eficaços”. En aquesta línia, el titular de Recerca i Universitats ha subratllat que “la recerca és la punta de llança de la modernització de Catalunya, que avança cap a una xarxa de centres que ens ubica al moll de l’os de la ciència d’Europa i del món. Catalunya ambiciona ser un agent protagonista en aquest canvi de paradigma que ha fer del coneixement l’element central de les societats del segle XXI”.

Per la seva part, la directora del Sincrotró Alba, Caterina Biscari, ha destacat “la jornada d’avui és un dia feliç per Alba, a partir d’ara disposem d’una nova eina que ens posiciona en el mapa europeu en una nova lliga i posa al servei dels investigadors aproximacions multimodals als seus objectes d’estudi.”

A banda del conseller Nadal i la directora del Sincrotró, també han pres part en la inauguració de JEMCA el rector de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Javier Lafuente; el director de Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2), Pablo Ordejón; la directora de Institut de Biologia Molecular de Barcelona (IBMB- CSIC), Elisa Martí; el director Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC), David Amabilino; el director de Centre de Regulació Genòmica (CRG), Luis Serrano; el director de Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), Francesc Posas; el delegat de CSIC-Catalunya, Luis Calvo; el director del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), Eduard Vallory; el director de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), Josep Samitier, i el director general de Recerca, Joan Gómez Pallarès, entre d’altres.

Plataforma de microscopia electrònica única

JEMCA (sigles de Joint Electron Microscopy Center at ALBA) és una infraestructura científica única a tot l’Estat que proporciona instruments complementaris a la llum de sincrotró. Fruit de la col·laboració de diferents agents de recerca del país, disposa de dos microscopis electrònics d’alta gamma dedicats a la biologia estructural i a l’estudi de materials a escala atòmica.

La nova infraestructura científica ha suposat una inversió de 5’8 milions d’euros, el 50% dels quals han estat finançats des del Departament de Recerca i Universitats a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). Concretament s’ha vehiculat per mitjà de la convocatòria per a projectes cooperatius de creació, construcció, adquisició i millora d’equipaments i plataformes científiques i tecnològiques compartides, que dóna suport a projectes que donen resposta a necessitats de diferents institucions per potenciar l’excel·lència científica i tecnològica, així com la valorització i de transferència de coneixement.

Ubicat al Sincrotró Alba, consta de dos grans microscopis que complementen les línies de llum del Sincrotró amb un gran valor afegit per a la ciència de materials i la biologia estructural:

1. METCAM. Instal·lació orientada a la ciència de materials i estudis a escala atòmica, amb aplicacions en àmbits com ara la producció d’hidrogen, la reducció de CO2 o el desenvolupament de materials quàntics. Consta d’un microscopi electrònic instal·lat al Sincrotró Alba i un equipament de feix d’ions focalitzat per tallar les mostres i estudiar-les amb resolució atòmica, ubicat a l’ICN2. Valorat en 4,1 milions d’euros i encapçalat per l’ICN2, amb la participació també de l’ICMAB-CSIC, el CSIC, la UAB i el Sincrotró Alba.
  2. CRIO-TEM. Microscopi adreçat a la recerca biomèdica, en parcel·les com ara l’estudi de les proteïnes implicades en el càncer o de les teràpies per aturar la metàstasi. Permet analitzar de manera molt precisa les estructures de proteïnes en 3D, així com entendre el seu context funcional a la cèl·lula biològica. Ha suposat una inversió d’1’7 milions d’euros i està liderat per l’IBMB-CSIC amb la participació també de l’IRB, la UAB, el CSIC i el CRG.

Ambdós microscopis estan oberts al conjunt de la comunitat científica a través de concurrència competitiva, tal com es fa amb la resta d’instruments del Sincrotró Alba, amb un ús de temps reservat per als socis impulsors del projecte. Entre 2024 i 2025 entrarà en funcionament un tercer microscopi dedicat a estudis correlatius i que es finançarà a partir de fons Next Generation EU procedents del Programa Plans Complementaris en Materials Avançats.

Imatges

Anella del sincrotró