Notícies | Sala de premsa

El programa educatiu “AMGEN TransferCiència” formarà en biotecnologia i genètica 380 alumnes d’ESO i batxillerat de 15 escoles catalanes

08 març 2023 | Notícies, Sala de premsa

El programa educatiu de foment de l’aprenentatge i les vocacions científiques en biotecnologia i genètica Amgen TransferCiència, inicia aquest mes la seva quarta edició a Catalunya (curs 2022-2023). En la iniciativa participen 15 joves investigadors i investigadores que duran a terme classes magistrals i tallers presencials per 380 alumnes de 4rt d’ESO i 1er i 2on de batxillerat de 15 centres educatius d’arreu el territori. El programa és una iniciativa de la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), que van acordar recentment la seva continuïtat durant tres cursos més.

A nivell estatal, el personal investigador predoctoral i postdoctoral participant és de 33 persones (58% dones i 42% homes), vinculades activament als centres participants, que col·laboraran amb un total de 35 centres escolars de Catalunya, la Comunitat Valenciana, Madrid, Illes Balears i Galícia. El total d’alumnes participants en les 5 comunitats supera els 875 estudiants.

Amgen TransferCiència combina l’ensenyament amb el foment de les vocacions científiques. El seu inèdit enfocament metodològic construeix equips col·laboratius entre joves científics i científiques a les escoles i instituts, que treballen conjuntament amb el professorat. Aquesta dinàmica permet primer dissenyar i després aplicar a les classes continguts científics de forma més comprensible i atractiva, amb el rerefons de fomentar l’interès per les carreres científiques en els àmbits de la genètica i la biotecnologia entre els alumnes.

Les classes presencials sobre genètica i biotecnologia es complementen amb tallers pràctics d’investigació, sessions experimentals recolzades amb l’ús de kits d’experimentació, dedicats a diferents temàtiques de l’àmbit biotecnològic. En el cas català, s’experimentarà, entre d’altres, amb l’editor genètic CRISPR i electroforesi; CRISPR aplicat al tractament de la fibrosi quística; detecció del virus de l’hepatitis B per PCR; test ELISA per a la detecció de l’Alzheimer; i tests de paternitat.

A Catalunya, els investigadors i investigadores participants han estat seleccionats per l’FCRI, amb la col·laboració de Centres de Recerca de Catalunya (CERCA). Posteriorment, han estat formats en didàctica de les ciències pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la Universitat Pompeu Fabra.

Creant referents científics de futur per a l’alumnat

Un dels principals arguments esgrimits pels científics i científiques de l’equip d’Amgen TransferCiència per integrar-se al programa és la necessitat de construir referents adequats per motivar l’alumnat cap a l’àmbit científic, trencant estereotips sobre les ciències, en general i la biotecnologia i la genètica, en concret.

“Amgen TransferCiència transmet el paper de les científiques i les científiques com a model per als adolescents que han de decidir a què es voldran dedicar i que encara no tenen referents de futur, un fet que afecta especialment les noies”, assenyala Anna Oncins, investigadora del Centre de Regulació Genòmica (CRG) i membre del equip del programa. En la seva opinió, la iniciativa “és una gran oportunitat d’apropar a l’alumnat el que es fa al laboratori per tal que la ciència deixi de ser percebuda com a difícil i llunyana i ho sigui com una eina necessària per tractar molts tipus de malalties”. Oncins realitzarà una activitat sobre edició genètica CRISPR a l’Institut Miami de Mont-Roig del Camp (Baix Camp). Les pràctiques a classe es plantegen sempre com un problema per resoldre, que desperta la curiositat dels alumnes, fent ús d’un llenguatge divulgatiu i accessible però mantenint, alhora, el rigor científic. Com explica, Pol Garcia, investigador que desenvoluparà una pràctica sobre tests de paternitat a l’INS Vall de Llémena de Girona, “els investigadors tenim el deure amb la societat de comunicar i divulgar la nostra recerca i apropar-la als joves, però ho hem de fer d’una forma planera i motivadora”. En aquest sentit, Amgen TransferCiència facilita que l’alumnat aprengui sense adonar-se’n i, com a valor afegit, obtingui referents positius i motivadors.

Com a novetat, el programa ha format el professorat i el personal investigador en comunicació i divulgació científica, per tal de poder potenciar la capacitat d’exposició de l’alumnat en l’àmbit de la genètica i la biotecnologia. Amb aquest objectiu, s’ha convocat, per primera ocasió i a nivell estatal, un concurs que convida a l’alumnat de tots els centres participants a Amgen TransferCiència a comunicar, de forma clara i concisa, en un vídeo de 2 minuts, un concepte o el resultat d’un dels tallers o activitats desenvolupades. Els vídeos guanyadors es faran públics el mes de juny.

Igualment, en aquesta edició el personal investigador podrà oferir assessoria a l’alumnat en l’àmbit professional i estudi, si el centre així ho sol·licités, així com organitzar una visita als seus centres de recerca.

Amgen TransferCiència es va iniciar com a programa pilot el curs 2019-2020, cobrint inicialment 3 comunitats autònomes (Catalunya, Comunitat Valenciana i Balears). L’actual cinquena edició (curs 2022-2023), en cobreix 5. En successives edicions s’ha estès també a Madrid i, aquest curs, a Galícia.

Centres participants a Catalunya

INS Guindàvols