Manifest de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones
Avui, 8 de març de 2023, Dia Internacional de les Dones, les universitats i els centres de recerca reflexionem amb mirada crítica sobre la situació de les dones en l’àmbit acadèmic i de la ciència amb una idea de partida: en el context actual de crisi en què ens trobem, les polítiques d’igualtat en l’àmbit universitari han de continuar sent essencials en l’agenda de les universitats i dels centres de recerca. Certament, les universitats han estat institucions que han contribuït a bastament a la consecució de la igualtat entre dones i homes, però cal encara recórrer molt camí amb una aposta per mesures valentes que permetin anar més enllà. Amb aquest repte, les universitats i els centres de recerca tenim l’oportunitat de guanyar més qualitat, excel·lència, justícia social i igualtat en els nostres àmbits respectius d’actuació, així com en els resultats assolits.
No oblidem tampoc la situació de les dones universitàries arreu, ja que, desgraciadament, som testimonis de greus vulneracions dels drets de les dones, davant les quals la Comissió Dones i Ciència ha estat proactiva i ha alçat la seva veu. Avui reiterem el nostre suport tant a les dones afganeses com iranianes.
Per tot això, la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya manifesta el seu compromís per continuar denunciant les vulneracions dels drets de les dones; per continuar treballant a fi que s’assoleixi l’equilibri entre dones i homes en tots els seus àmbits, des dels òrgans de representació fins a les aules; per eliminar qualsevol forma de violència masclista i discriminació; per erradicar la bretxa de gènere en els àmbits de la Ciència, la Tecnologia, l’Enginyeria i les Matemàtiques (STEM); per superar la bretxa salarial entre el personal docent investigador de les nostres universitats, i per consolidar la introducció de la perspectiva de gènere en la recerca i la docència.
Actualment, valorem avenços en la paritat dels òrgans de gestió i de representació, però hem de treballar per incrementar la presència de rectores a les universitats i de directores al capdavant dels centres CERCA. Hem de treballar també encara amb més intensitat en la captació d’estudiantes en els estudis de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques; hem de polir la nostra capacitat per atreure les noies i les joves envers aquests àmbits del saber. Encara que les dones representen un major percentatge de persones amb un grau universitari, la seva participació a l’Estat espanyol en les carreres STEM és del 13% i només representen el 19,8% de les treballadores en sectors tecnològics. A Catalunya, el percentatge de dones graduades en aquest àmbit és d’un 21%.
Un sistema universitari que vol continuar sent de referència internacional ha d’assumir la incorporació de la perspectiva de gènere en tots els seus àmbits d’actuació, especialment, en la recerca i la docència. En aquest sentit, la recent aprovada Llei de la ciència de Catalunya manifesta el compromís amb la igualtat de gènere en la ciència, amb la promoció de la paritat de dones i homes en tots els àmbits del sistema català de ciència i la incorporació de la perspectiva de gènere com una categoria transversal de la producció de coneixement. Concretament, preveu l’abordatge de la igualtat de dones i homes en la carrera científica i la incorporació de la perspectiva de gènere i interseccional en totes les dimensions i fases de la recerca, el desenvolupament i la innovació.
La commemoració del Dia Internacional de les Dones ens ha de servir, doncs, per renovar el compromís per treballar per la consecució de la igualtat entre dones i homes, un compromís imprescindible per assolir la qualitat i l’excel·lència en la recerca, la docència i la gestió de les universitats i els centres de recerca.