Torna a les notícies
L’IEC i el CERCA treballen en un glossari de termes sobre l’impacte de la recerca
Secció: General
15/03/2023

El passat 6 de març l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) va acollir la jornada The culture of impact in research institutions and universities, un acte dedicat a l’impacte de la recerca als centres i a les universitat i organitzat pels Centres de Recerca de Catalunya (CERCA), l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) i l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP).

Lluís Rovira, director de CERCA, va posar de manifest la necessitat d’explicar els assoliments de la recerca i el seu impacte per crear vincles de confiança amb la comunitat. A més, va fer referència al glossari de termes sobre l’impacte en què estan treballant en col·laboració amb l’IEC: «Treballarem en termes d’impacte anglesos, però també en termes d’impacte catalans, cosa que és molt important per a la comunitat catalana d’universitats i centres de recerca.»

Teresa Cabré, presidenta de l’IEC, va obrir l’acte posant èmfasi en la recerca que es fa a l’IEC: «És una recerca pròpia que definim com a catalanística. Catalanística entesa en el sentit de coneixement i anàlisi de qualsevol objecte de tot el territori catalanoparlant o bé que busca la millora directa, explícita, d’aquest territori.» Va afegir que «l’horitzó que es proposa la recerca que es fa a l’IEC no és tant la internacionalització com la millora del benestar, la millora del coneixement, dels objectes, dels comportaments i del futur d’aquest país».

Amb l’objectiu de debatre i presentar diferents experiències nacionals i internacionals sobre la valoració no acadèmica de la recerca i el seu impacte en la societat, la jornada va reunir més de cent cinquanta assistents, entre investigadors, responsables de centres de recerca i universitats, gestors i altres professionals relacionats amb el món de la recerca i la innovació.

En l’acte, també van intervenir: David Phipps, que lidera els programes de recerca i els seus impactes a la Universitat de York (Canadà); Jane Millar, professora emèrita de política social a l’Institut d’Investigació Política de la Universitat de Bath (Regne Unit); Julie Bayley, del Lincoln Impact Literacy Institute (Regne Unit); Anabel Sánchez, del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF); Rosina Malagrida, de l’Institut de Recerca de la Sida (IrsiCaixa); Xavier Ariño, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i Jordi Bosch, de la Universitat de Barcelona (UB).

La cloenda va ser a càrrec del conseller de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal i Farreras, que va fer una breu valoració del sistema de recerca de Catalunya. Concretament, com a punt fort, va destacar la qualitat de la recerca bàsica i, com a repte, es va referir a la millora de la recerca aplicada.