Estudien l'efecte protector del cafè per a la retinopatia diabètica

Una recerca liderada per l'IRB Lleida i el CIBERDEM descarta la cafeïna en solitari

Descarregar pdf
CAFE
Una tassa de cafè / Foto: Scott Rocher (CC BY-NC 2.0)
El consum de cafè podria tenir un efecte protector contra el desenvolupament de la retinopatia diabètica, causant de pèrdua de visió i fins i tot ceguesa a les persones amb diabetis mellitus tipus 2, és a dir, les que no necessiten insulina. Ara bé, la cafeïna per si sola no aconsegueix aquest resultat i cal estudiar altres substàncies presents en aquesta beguda estimulant. Així ho afirma una recerca liderada per l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida) i el Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (CIBERDEM) que s'ha publicat recentment a la revista Nutrients.

En l'estudi també ha participat personal investigador del Centre Avantmèdic de Lleida, l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova, el Vall d'Hebron Institut de Recerca (VHIR), l'Institut Universitari d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol (IDIAP Jordi Gol), la Washington University School of Medicine, les universitats de Vic i Miguel Hernández d'Elx i el CIBER d'Epidemiologia i Salut Pública (CIBERESP).

L'equip ha fet un estudi comparatiu amb 291 persones que pateixen diabetis, d'entre 40 i 75 anys, mitjançant un qüestionari qüestionari validat de freqüència de consum d'aliments. D'aquestes, 144 presentaven retinopatia diabètica i 147 no tenien aquesta complicació oftalmològica. També han utilitzat un model experimental de ratolí, amb 20 animals amb diabetis al quals els han administrat aleatòriament una gota de cafeïna directament sobre la superfície de la còrnia dos vegades al dia durant dos setmanes en cada ull. Aquesta aplicació tòpica, però, no va millorar ni la gliosi reactiva ni la permeabilitat vascular de la retina.

"Un consum moderat i elevat de cafeïna s'associa amb una reducció del 65% del risc de patir retinopatia diabètica. Tot i així, no hem pogut confirmar aquests resultats en l'estudi realitzat in vivo amb ratolins", explica la professora de la Universitat de Lleida (UdL) i investigadora de l'IRBLleida i el CIBERDEM, Minerva Granado. "Es necessiten més estudis per establir els beneficis i mecanismes de les begudes amb cafeïna en el desenvolupament de la retinopatia diabètica, ja que contenen altres compostos que podrien tenir un paper fonamental en la prevenció d'aquestes patologies, com els antioxidants", puntualitza.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Caffeine and the risk of diabetic retinopathy in Type 2 Diabetes Mellitus: Findings from clinical and experimental studies