Noves instal·lacions de recerca destinades a l'estudi de l'oncologia infantil

El laboratori d'oncologia infantil de l'Institut de Recerca Sant Joan de Déu · Hospital Sant Joan de Déu celebra 20 anys de recerca estrenant noves instal·lacions. Aquests laboratoris són únics en la seva dedicació exclusiva als tumors pediàtrics, i compten amb més de 50 investigadors que se centren en l'estudi de més de deu tumors del desenvolupament.

El SJD Pediatric Cancer Center Barcelona (PCCB) de l'Hospital Sant Joan de Déu · Institut de Recerca Sant Joan de Déu inaugura les noves instal·lacions de la seva Unitat de Recerca en Càncer Infantil - CaixaResearch, l'única dedicada exclusivament a l'oncologia pediàtrica. El nou espai ha estat subvencionat per la Fundació la Caixa amb 3 milions d'euros, i altres aportacions realitzades per famílies de pacients i altres entitats de la societat civil mitjançant l'organització d'iniciatives diverses.

Aquest nou equipament compta amb una àrea de 1.112 metres quadrats i està dividit en dos espais diferents: d'una banda, un laboratori per al diagnòstic molecular i, de l'altra, un espai destinat específicament a la recerca.

"En un principi l'estudi molecular del tumor només es feia en casos molt concrets i més per temes de recerca que no pas d'assistència. Actualment, però, es fa en tots els casos per què el diagnòstic molecular del tumor és imprescindible per poder pronosticar la seva evolució i determinar quin és el tractament més adequat que s'ha de donar a l'infant, el que es coneix com a medicina de precisió o personalitzada. Forma part del tractament estàndard", destaca del Dr. Jaume Mora, director científic del PCCB i coordinador del programa Càncer Pediàtric de l’IRSJD.

En el laboratori de recerca, un equip format per 50 investigadors es dedica a l'estudi d'una àmplia varietat de tumors del desenvolupament, entre els quals s'inclouen el neuroblastoma, el medul·loblastoma, el retinoblastoma, el sarcoma d'Ewing, el glioma difús de tronc cerebral o DIPG, el glioma d'alt grau pediàtric, el rabdomiosarcoma, l'osteosarcoma, les leucèmies, els tumors vasculars, l'histiocitosis i els gliomes de baix grau.

Avenços claus al llarg de les dues dècades del laboratori

Durant les últimes dues dècades, els equips investigadors han aconseguit avenços significatius en la millora del diagnòstic i tractament de certs tipus de càncer. Aquests progressos han permès personalitzar el tractament i han donat l'oportunitat a alguns infants de rebre una teràpia exitosa sense necessitat de quimioteràpia. A més, aquells pacients amb tumors agressius poden beneficiar-se de teràpies altament personalitzades dirigides a les alteracions moleculars específiques del tumor.

Un exemple destacat és el neuroblastoma, un tumor que es desenvolupa a partir de cèl·lules immadures del sistema nerviós perifèric i que és el més comú durant els primers cinc anys de vida. Des dels inicis del laboratori, els investigadors s'han centrat en l'estudi d'aquest tipus de tumor. L'any 2012, van identificar diversos marcadors genètics que permeten predir l'agressivitat del neuroblastoma immediatament després del diagnòstic, en un termini de 24 hores. Aquesta informació és clau perquè ha fet possible que, actualment, la meitat dels pacients amb neuroblastoma superin la malaltia només amb una cirurgia, sense haver de rebre quimioteràpia o radioteràpia.

A més, els investigadors han participat en assaigs clínics d'un tractament d'immunoteràpia per als casos de neuroblastoma d'alt risc, el qual ha millorat significativament la supervivència dels pacients (d'un 35% a un 75%). Aquesta teràpia utilitza un anticòs monoclonal anomenat Naxitamab, creat al Memorial Sloan Kettering Cancer Center de Nova York i desenvolupat per una companyia fundada pel pare d'una pacient nord-americana. L'any 2017, es va administrar per primera vegada a un pacient a l'Hospital Sant Joan de Déu, i des d'aleshores s'ha subministrat a més de 200 pacients a nivell mundial.

Els investigadors de Sant Joan de Déu també han tingut un paper clau en els avenços en el tractament del retinoblastoma o càncer de retina. Han desenvolupat, en col·laboració amb la companyia biotecnològica VCN Biosciences, un virus oncolític que ha evitat la ceguera total en tres infants, sent aquest un avenç pioner a nivell mundial. Aquest virus és una versió modificada d'un adenovirus comú responsable dels símptomes del refredat, que ha estat adaptat en el laboratori per identificar, infectar i multiplicar-se en les cèl·lules canceroses de manera selectiva, preservant les cèl·lules sanes.

La inauguració de les noves instal·lacions té lloc justament quan es compleixen 20 anys de la creació d'aquest laboratori que es va posar en marxa l'any 2003 i ha anat creixent gràcies a les donacions de la societat civil.

Llegeix la notícia completa

El laboratori de recerca en oncologia infantil estrena noves instal·lacions. Hospital Sant Joan de Déu Barcelona.

Gràcies als avenços descoberts al laboratori han permès que alguns infants puguin ser tractats amb èxit sense quimioteràpia i d’altres, els que tenen tumors molt agressius i poques opcions de tractament, amb teràpies personalitzades.

Vols compartir aquesta notícia?