El centre tecnològic Eurecat presenta aquesta setmana al Mobile World Congress un robot assistencial que ajuda les persones a casa en diverses tasques quotidianes i que és capaç de mantenir una conversa i oferir assistència personalitzada als usuaris, a partir del monitoratge del seu estat de salut o anímic, proporcionant, per exemple, indicacions vinculades a una rutina d’exercicis.

En concret, el robot utilitza avenços en intel·ligència artificial generativa per permetre interaccions complexes entre persones i robots, “facilitant l’entesa, participant en diàlegs oberts amb llenguatge natural, així com mostrant expressivitat, emocions i raonament per ajustar dinàmicament el seu comportament”, explica el cap de la Línia de Robòtica Cognitiva d’Eurecat, Magí Dalmau.

Solucions de salut connectades

La solució s’ha desenvolupat en el marc del projecte NHoA, de l’anglès Never Home Alone, emmarcat en el camp de la robòtica assistencial, mitjançant una solució que pugui interaccionar de manera socialment intel·ligent per construir una relació afectiva amb l’usuari i contribueixi a incrementar la qualitat i independència de la vida dels usuaris, en particular, en persones amb necessitats especials.

En aquesta línia, “el robot realitza un monitoratge remot de la salut i l’estimulació cognitiva i física per mantenir i millorar hàbits de vida saludables mitjançant recordatoris dels medicaments i d’una dieta sana, la detecció precoç del deteriorament físic i cognitiu o de l’avorriment, i proposar les intervencions adequades”, remarca el director de la Unitat de Robòtica i Automatització d’Eurecat, Daniel Serrano.

A més, segons assenyala, “contribueix a fomentar la interacció amb la família, així com amb la xarxa terapèutica o amb les persones cuidadores, en els casos que ho requereixi”.

El consorci del projecte NHoA reuneix socis amb experiència en l’atenció a la gent gran, juntament amb científics implicats en robòtica social cognitiva, afectiva i humana, així com empreses en l’àmbit de la robòtica per a l’atenció social i mèdica. Juntament amb Eurecat, formen part la Universitat Pablo d’Olavide, la Universitat Oberta de Catalunya, PAL Robotics, LIGHTHOUSE Disruptive Innovation Group Europe, el Servei Extremeny de Promoció de l’Autonomia i Atenció a la Dependència (SEPAD) a través de FUNDESALUD, la Fundació Sant Joan de Déu i el Parc Sanitari Sant Joan de Déu.