Neix el nou consorci europeu sobre ecologia química sota el nom ‘E-Niche’

Imatge: Domni públic

Recentment s’ha anunciat la creació d’un consorci europeu anomenat E-Niche (European Network in Chemical Ecology), on participa el CREAF, entre altres centres, a través del grup de recerca que lidera Josep Peñuelas, investigador també del CSIC. Aquest consorci internacional té com a objectiu unificar els equips de recerca europeus en ecologia química, una disciplina que busca comprendre els mecanismes químics que subdueixen a les interaccions i comunicació entre éssers vius.

L’ecologia química és un camp de recerca interdisciplinari situat entre la biologia i la química. El seu enfocament radica en comprendre i descriure els mecanismes químics que regeixen les relacions i comunicació entre organismes. Actualment, aquest camp de recerca està altament fragmentat, i el consorci E-Niche busca fomentar la col·laboració entre investigadors i investigadores per augmentar la visibilitat dels seus estudis i compartir coneixements, eines i plataformes.

La investigadora Pilar López, del Museu Nacional de Ciències Naturals (MNCN-CSIC), destaca la rellevància de fomentar aquestes col·laboracions, especialment en el context de la sostenibilitat. E-Niche busca establir associacions entre científics de diverses disciplines, com ara químics, bioquímics, biòlegs, microbiòlegs i neurobiòlegs, formant així una xarxa interdisciplinària que generarà idees i perspectives originals. A més del MNCN i l’Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC) del CSIC, participen en el projecte el CREAF , la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat de Barcelona (UB) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

El consorci no només busca fomentar la col·laboració científica, sinó també desenvolupar noves estratègies per abordar problemàtiques de la societat actual, com ara la protecció de la biodiversitat i la reducció de contaminants. Es pretén aprofundir en la comprensió del món viu a través de l’estudi de la comunicació química entre organismes i amb el seu entorn. Un dels objectius clau és prevenir la pèrdua de la biodiversitat química a causa de les amenaces dels canvis globals. La comunicació química es destaca com el llenguatge més antic i estès a la Terra, utilitzat per organismes de totes les mides i hàbitats. La recerca de la CE es centra a estudiar les substàncies naturals que serveixen com a transmissors, entendre els sistemes a què es dirigeixen i caracteritzar les conseqüències ecològiques, conductuals i de desenvolupament de les senyals químiques. Aquest enfocament multidisciplinari contribueix a comprendre la complexitat de les interaccions químiques en els ecosistemes terrestres i aquàtics.

El projecte E-Niche estarà en vigor fins a l’octubre de 2027, moment en què s’analitzaran els resultats obtinguts per considerar-ne la possible continuïtat.

Articles relacionats

La recerca s'ha realitzat en fagedes i pinedes d'arreu d'Europa. Font: Galdric Mossoll
Galdric Mossoll

Els arbres no només absorbeixen CO2, també netegen l’aire de compostos nitrogenats

Un nou estudi internacional demostra la funció crucial que tenen uns microorganismes presents a les fulles dels arbres de retirar compostos nitrogenats de l’aire. L’estudi demostra que els arbres no només són excel·lents absorbint diòxid de carboni, sinó que tenen un paper sorprenent en la retenció i transformació d’altres contaminants com els compostos nitrogenats.

Sa Foradada, Menorca (Font: Crispin Jones a Unsplash)
Florencia Florido

Una Mediterrània unida per la ciència pot impulsar l’acció climàtica

El CREAF i la Unió pel Mediterrani promouen la diplomàcia científica per fer front als grans reptes regionals derivats de l’emergència climàtica. Per fer-ho, han organitzat plegades el workshop “Increasing awareness of science diplomacy in the Mediterranean” i n’han publicat un informe ja disponible en accés obert.

Hem canviat la versió del Wordpress. Per llegir entrades anteriors al 2020 en els diferents idiomes (català, castellà o anglès), ves a la portada del blog, escull l'idioma amb el selector del menú superior i cerca l’entrada a la barra de la lupa.

Dona’t d’alta al Newsletter per rebre totes les novetats del CREAF al teu e-mail.

Ajuda'ns a moure

l'ecologia