Empresa i Treball

Creix un 32% el nombre d¿empreses que es dediquen a la impressió 3D a Catalunya en els darrers quatre anys

Creix un 32% el nombre d'empreses que es dediquen a la impressió 3D a Catalunya en els darrers quatre anys

query_builder   11 abril 2024 13:12

event_note Nota de premsa

1. Segons un estudi del Govern, a través d’ACCIÓ, les empreses del sector generen 2.100 llocs de treball, un 58% més que l’any 2019, i un volum de negoci de 560 milions d’euros, un 72% més
  2. Catalunya és la segona regió de tot el món en captació d’inversió estrangera en el període 2019-2023 en aquest sector
  3. L’informe, presentat en el marc del congrés l’Advanced Factories a Barcelona, mostra que l’ecosistema a Catalunya viu un període de creixement, amb la presència de nombrosos centres de recerca i tecnologia, formació i acceleradores

La tecnologia de la impressió 3D concentra 156 empreses catalanes (32% més que el 2019), que generen un volum de negoci de 560 milions d’euros (augment del 72%) i donen feina a 2.092 persones (un 58% més). Són les principals conclusions de l’estudi ‘La impressió 3D a Catalunya’, elaborat pel Govern, per mitjà d’ACCIÓ —l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball—, que s’ha presentat aquest dijous en el marc del saló Advanced Factories, celebrat a la Fira de Barcelona a Gran Via de l’Hospitalet de Llobregat.

L’àmbit de la impressió 3D aglutina totes aquelles companyies que ofereixen una tecnologia que permet crear objectes volumètrics a partir de models digitals. Són productes flexibles i que tenen capacitat per ser personalitzats. És un sector que genera valor afegit a l’ecosistema industrial, ja sigui pel que fa a fabricació de peces o en l’agilització dels processos de disseny i desenvolupament dels productes.

Segons l’estudi, el segment que concentra un major nombre d’empreses a Catalunya és el de la fabricació de peces (30,8% del total), seguit de les especialitzades en serveis d’enginyeria, consultoria i certificació (13,5%), de distribució (12,8%) i de desenvolupament de materials (10,9%).

El document mostra que el mercat de la impressió 3D experimenta un creixement rellevant, amb un 34% d’empreses que tenen menys de 10 anys de vida, el 85% de les quals són pimes. Pel que fa a nivell de facturació, la meitat de les empreses ingressen més d’un milió d’euros anuals i el 30% generen un volum de negoci superior als 10 milions d’euros cada any. A més, l’informe detalla que el 46% de les companyies exporten regularment els seus productes.

En el darrer quinquenni Catalunya ha estat la segona regió mundial en captació d’inversió estrangera vinculada a la impressió 3D, amb un volum d’inversió de 87,5 milions d’euros que han suposat la creació 423 nous llocs de treball. De fet, l’estudi assenyala que Barcelona és la primera ciutat d’Europa pel que fa a presència de projectes de companyies internacionals.

Ecosistema de recerca i desenvolupament

L’informe mostra que Catalunya compta amb una densa xarxa de centres tecnològics i de recerca enfocats a la millora de la impressió 3D. Un ecosistema destinat a potenciar els projectes de desenvolupament. Destaquen iniciatives com l’agrupació XaRFA, una agrupació de 28 grups de recerca que coordina el CIM UPC; el centre IAM3DHUB; el 3D Incubator: el Digital Innovation Hub de Catalunya (DIH4CAT); o el Think In 3D de Mataró, entre d’altres.

A més, hi ha unitats i centres que es dediquen exclusivament a desenvolupar la tecnologia 3D en l’àmbit de la salut, com el 3D Printing de l’Hospital de Sant Joan de Déu, o l’Institut d’Investigació i Innovació del Parc Taulí de Sabadell.

Tendències del sector: la salut i la Intel·ligència Artificial, protagonistes

L’informe apunta que la impressió 3D s’aplica a diversos àmbits de l’economia, on genera un alt valor afegit i aporta solucions en diverses direccions. La primera d’elles és la sostenibilitat, ja que la fabricació d’objectes mitjançant la impressió 3D es fa a partir de materials que generen menys residus i impacte ambiental, sovint són reciclables i permeten allargar la vida útil del producte. Una tendència que s’adapta a les necessitats globals i a l’agenda 2030 d’Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) impulsada per les Nacions Unides.

En aquesta línia, en el sector de la salut hi ha una clara tendència al disseny, fabricació i utilització de la bioimpressió. Una tècnica que permet recrear teixits orgànics similars als del cos humà, que cada vegada té més presència en l’àmbit de la medicina regenerativa (implants, pròtesis) i ofereix múltiples solucions mèdiques per afrontar malalties i lesions de tota classe. A més, el document mostra un creixement de les empreses que fabriquen models anatòmics que recreen cossos humans per a sessions prequirúrgiques; d’altres que dissenyen guies quirúrgiques per a la correcta col·locació del material en 3D en un cos; o aquelles que treballen amb medicaments personalitzats per a cada pacient.

Una altra tendència és la implantació de la intel·ligència artificial, que permet innovar i potenciar la impressió 3D en el control de qualitat dels productes, en l’optimització de la producció tant en la cadena de subministrament com en l’eficiència del procés de fabricació. A més, també ajuda en la creació i disseny pels usuaris sense coneixements tècnics i informàtics suficients, que podran personalitzar els seus productes sense que aquests perdin funcionalitat.

L’informe també parla de la importància de la impressió 3D per a la resiliència en les cadenes de valor, fet que s’ha accentuat en els darrers anys després de la pandèmia i per l’escassetat de components provinents de països estrangers. En aquest sentit, el sector objecte de l’estudi permet reindustrialitzar, fabricar productes sense necessitat d’importar-los, generar nous llocs de treball d’alta qualitat i valor afegit, i afavoreix la innovació.

Finalment, el document mostra el creixement de la impressió en 4D, un segment que està guanyant presència en sectors com la salut, l’automoció i l’enginyeria aeroespacial, la moda o el packaging.

Oportunitats de negoci per a les empreses catalanes

L’informe mostra algunes de les principals finestres d’oportunitat per a les empreses catalanes que vulguin créixer dins el mercat de la impressió 3D, especialment a escala internacional. A Europa, Itàlia, els Països Baixos i Alemanya són localitzacions amb potencial per guanyar-hi pes, especialment pel que fa a la necessitat de tenir maquinària que permeti fabricar productes i peces en tres dimensions. Els Estats Units, país líder pel que fa a aquesta tecnologia, té molta demanda de maquinària i de solucions tecnològiques innovadores. Xile també es mou en aquesta direcció. En últim lloc, Austràlia, que importa el 80% dels productes i dispositius referents a la impressió en 3D.

Segons dades de l’European Patent Office i Precedence Research que es detallen a l’estudi, l’any 2024 es preveu que el volum de negoci global del sector sigui de 24.000 milions d’euros, amb un augment potencial del 19% any rere any fins a arribar als pràcticament 70.000 milions d’euros l’any 2030.

@empresacat | @treballcat

►►► més xarxes socials