COMPÀS__

Número 434 - 10 de maig de 2021

Consulta el nostre històric Núm. 558 Núm. 557 Núm. 556 Núm. 555

RECURSOS

COVID-19: Estat de la recerca - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Durant l’actual crisi internacional que vivim amb la pandèmia del Covid-19 us donem accés a un complet butlletí amb un recull d’informacions i recursos que us aporta una completa i actualitzada visió de l’estat de la recerca i l’evolució constant de la pandèmia.

Compàs Emprèn - El teu repositori d'impuls a l'emprenedoria - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Aquest repositori, adreçat a tots els agents de l'àmbit de la recerca i la innovació que treballen i impulsen l'emprenedoria dels estudiants i titulats universitaris, siguin graduats, màsters o doctorands, us ofereix informació sobre les diferents iniciatives i programes de suport a l'emprenedoria disponibles.

Anàlisi de la col·laboració de Catalunya en projectes d’Horizon2020 (Abril 2021) - Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR)

Aquest informe destaca les dades de participació en projectes d’Horizon 2020 on participen entitats catalanes en col·laboració amb altres països o regions. Inclou també l’anàlisi de dades d’aquells països o regions que es consideren estratègics per al desenvolupament de les Xarxes o Plans de Govern de la Generalitat de Catalunya.

Fact or Fake? Tackling Science Disinformation - All European Academies (ALLEA)

The ALLEA Discussion Paper examines the potential of technical and policy measures to tackle science disinformation and calls for improved European exchange and coordination in this field. While disinformation strategies are intoxicating public discourses in many fields, science disinformation is particularly dangerous to democratic governance and society at large. As highlighted by the ongoing pandemic, an undermining of trust in science poses a fundamental threat to political and individual decisions based on evidence and scientific knowledge.

Les professions més demandades i amb major remuneració a Catalunya - Cambra de Comerç de Barcelona

La informació que s’ha analitzat són les vacants gestionades per Infojobs a Catalunya durant el 2019 i 2020. L’estudi ofereix una triple informació per a 126 professions: nombre de vacants, persones que es presenten per cada oferta laboral i salari mitjà. L’objectiu de l’informe és posar a disposició dels estudiants, de les seves famílies i de les persones que estan en cerca de feina, dades objectives sobre les vacants de feina que s’ofereixen en el mercat laboral segons àmbit i nivell formatiu.

Horizon Europe - Budget - European Commission

Horizon Europe has a budget of EUR 95.5 billion for the period from 2021-2027. This includes EUR 5.4 billion from the Next Generation EU instrument, particularly to support the green and digital recovery from the COVID crisis. The budget is divided amongst four pillars and 15 components to create a programme that will support all the areas of Research and Innovation: excellent science, global challenges and industrial competitiveness, innovative Europe and widening participation and strengthening the European Research Area.

Investment in research and innovation underpins the industrial transition of tomorrow - A European Industrial Strategy - European Commission

The transition to more sustainable and digital industries offers major opportunities, but requires both public and private investment, and a strong pipeline of research and innovation to develop the needed solutions. We need a renewed partnership with industry, national and regional authorities which can drive these transitions. In line with the new Industrial strategy, Horizon Europe will support research and innovation partnerships, which will allow to forge coalitions such as industrial alliances.

Guidebook for the preparation of Science, Technology and Innovation (STI) for SDGs roadmaps - Joint Research Centre (JRC). European Commission

This Guidebook is intended for interested national and local governments, agencies and institutions that wish to use roadmaps as a policy tool to harness STI as a means to achieve the SDGs. It may also be of interest to stakeholders taking part in the dialogue – an essential stage in design, implementation, monitoring and adjustment of the STI for SDGs Roadmaps – and to a wider public audience wishing to advance global and national SDG agendas. The Guidebook first focuses on the design stage of the roadmaps, demonstrating that the design underpins effective implementation and monitoring.

Overview of the existing STI for SDGs roadmapping methodologies - Background paper

Rutes científiques - Costa Daurada i Terres de l’Ebre - Surt de Recerca per Catalunya

Dos itineraris de ciència per redescobrir el territori de Costa Daurada i Terres de l’Ebre on l’aigua i la preservació mediambiental en són els protagonistes.

CONVOCATÒRIES

Espanya

Subvenciones para el fomento de solicitudes de patentes y modelos de utilidad españoles y en el exterior para el año 2021

Convocant: Ministerio de Industria, Comercio y Turismo