COMPÀS__

Número 452 - 18 de octubre de 2021

Consulta el nostre històric Núm. 558 Núm. 557 Núm. 556 Núm. 555

RECURSOS

COVID-19: Estat de la recerca - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Durant l’actual crisi internacional que vivim amb la pandèmia del Covid-19 us donem accés a un complet butlletí amb un recull d’informacions i recursos que us aporta una completa i actualitzada visió de l’estat de la recerca i l’evolució constant de la pandèmia.

Compàs Emprèn - El teu repositori d'impuls a l'emprenedoria - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Aquest repositori, adreçat a tots els agents de l'àmbit de la recerca i la innovació que treballen i impulsen l'emprenedoria dels estudiants i titulats universitaris, siguin graduats, màsters o doctorands, us ofereix informació sobre les diferents iniciatives i programes de suport a l'emprenedoria disponibles.

La nanociència i la nanotecnologia a Catalunya - Informe tecnològic (Octubre 2021) - Agència per a la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ)

La nanociència i la nanotecnologia constitueixen un dels motors de la nova indústria i de la societat del coneixement, tant des d’un punt de vista econòmic com social. La recerca en aquests àmbits ha produït avenços importants en diversos sectors que influeixen de manera molt significativa en el desenvolupament tecnològic de la societat i en el benestar de les persones.

Píndola sectorial

Mesura de govern. Impuls de l’Economia Blava a Barcelona - Impuls i promoció dels sectors blaus com un nou pol econòmic per a la ciutat - Ajuntament de Barcelona

L’objectiu d’aquesta Mesura de govern és definir l’estratègia d’impuls de l’Economia Blava a Barcelona i marcar un full de ruta per a la seva implementació a través d’un conjunt de mesures i projectes.

Llibre Blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a la mobilitat - Centre of Innovation for Data tech and Artificial Intelligence (CIDAI)

La Intel·ligència Artificial (IA) és una de les principals tecnologies protagonistes del procés de canvi i transformació digital que s’està experimentant actualment en la societat, amb un abast transversal en pràcticament tots els sectors econòmics. La mobilitat és, justament, un d’aquests sectors que està adoptant i experimentant una transformació de base tecnològica rellevant. L’aplicació de la IA juntament amb altres disciplines relacionades com la Internet de les Coses o el Big Data adquireix un paper central en l’ADN tecnològic i innovador del paradigma actual de mobilitat.

The Global Innovation Index (GII) 2021: Tracking Innovation through the COVID-19 Crisis - Cornell University, INSEAD, World Intellectual Property Organization (WIPO)

The GII provides new data and analysis on the state of global innovation, and allows readers and policy-makers to benchmark the innovation ecosystem performance of more than 130 economies.

Horizon Europe guidance on gender equality plans - European Commission

This Guidance supports organisations to meet the Gender Equality Plan (GEP) eligibility criterion of the Horizon Europe Framework Programme for Research and Innovation 2021-2027. For Horizon Europe calls for proposals with deadlines in 2022 and beyond, applying public bodies, research organisations and higher education institutions, from EU Member States and associated countries, must have a GEP or equivalent strategy in place to be eligible for funding. This Guidance presents the components of the eligibility criterion as set by the European Commission, explains what these requirements mean in practice when developing and implementing a GEP or reviewing the equivalence of existing plans or policies, and provides concrete practical examples, building on existing materials, good practices and various resources that support gender equality in research and innovation (R&I) at national and institutional levels.

Hypatia I - Female-led analog mission to the Mars Desert Research Station - Hypatia Mars

Hypatia I is a female-led analog mission to the Mars Desert Research Station in April 2023 to promote scientific vocations in the space exploration field. Hypatia I is a multi-disciplinary, inter-generational and all-female crew from Catalonia, Spain, composed of seven primary and two back-up members. Each member has a unique personal story, a remarkable academic background, and a deep passion for space and the exploration of Mars.

2020 EU Survey on Industrial R&D Investment Trends - Joint Research Centre (JRC). European Commission

Expectations for R&D investments for the financial year of 2020 vary considerably but is overall flat. From the coronavirus survey, companies expect R&D to increase by 0.6% in 2020. In the R&D Survey, with a different set of respondents, this figure falls to a decrease of -0.7%, although this change is heavily influenced by the largest amongst the respondents specific to the R&D survey only (with more than 50 000 employees) that are the most negative and expect to decrease their R&D investments by 2.8%.

SME and entrepreneurship policy frameworks across OECD countries - An OECD Strategy for SMEs and Entrepreneurship - Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)

All OECD countries have put in place policies that support SMEs and entrepreneurs. These policies differ considerably along a number of dimensions, including the policy framework in which they are embedded. This paper maps and compares policy approaches and governance mechanisms across OECD countries. It shows that there are significant similarities in objectives pursued and instruments used, and that countries use various governance models to ensure coherence. The paper was developed in the context of the OECD SME and Entrepreneurship Strategy.

CONVOCATÒRIES

Catalunya

Ajuts per al foment de la cultura científica a Catalunya

Convocant: Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)