COMPÀS__

Número 499 - 7 de novembre de 2022

Consulta el nostre històric Núm. 558 Núm. 557 Núm. 556 Núm. 555

RECURSOS

L’Estat de la Ciència a Catalunya - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

L’Estat de la Ciència a Catalunya és un informe biennal que neix de la necessitat de disposar de dades actualitzades de la recerca i la innovació catalana, i analitzar, de forma sistemàtica i contextualitzada, els seus resultats a nivell europeu. A partir de les dades i indicadors més rellevants, aportades pels diferents agents del sistema de recerca i innovació, es posa en relleu l’estat de la nostra recerca, detectant-ne tant les fortaleses com els punts de millora, permetent alhora apreciar-ne l’evolució al llarg del temps.
Resum executiu
Taula d'indicadors 2021
Glossari indicadors
Web informe

IV Barómetro Internacional de la Innovación 2023 - Ayming Institute

Esta cuarta edición del Barómetro Internacional de la Innovación, ofrece una visión general de las tendencias de innovación más importantes en todo el mundo. También incluye información sobre cómo financian las empresas la I+D y el impacto de la actual de la crisis energética en la capacidad de innovación de las empresas.

Support for female entrepreneurs: Survey evidence for why it makes sense - European Investment Bank (EIB)

Women’s economic empowerment has improved rapidly in the last century. Today, many women are not just fully engaged in the workplace; some lead international organisations, corporations and countries. But gender gaps, still prevalent in the European Union and other regions, are costly and imply foregone opportunities not only for women individually, but also for companies that do not fully leverage female talent, and for economies.

Informe COTEC. Anuario 2022 - Fundación Cotec para la Innovación

Esta publicación refleja cada año desde 1996 la situación de la I+D+I en España, recopilando los principales indicadores nacionales, autonómicos e internacionales, aportando datos propios de Cotec e incorporando análisis y propuestas para hacer de la innovación un motor de desarrollo económico y social del país.

El RIS a examen: Debates metodológicos en torno al "Regional Innovation Scoreboard" - Fundación Cotec para la Innovación

Este documento pretende contribuir al debate que existe en torno a la metodología utilizada en el Regional Innovation Scoreboard (RIS) a partir del empleo de índices sintéticos. En el trabajo se desarrollan tres nuevas perspectivas con el fin de ofrecer planteamientos alternativos de este tablero para el conjunto de las regiones europeas en materia de innovación. Estas tres nuevas perspectivas muestran como la metodología empleada para generar el índice del RIS estaría penalizando la posición de todas las comunidades autónomas españolas en el ranking europeo.

Análisis de las publicaciones en colaboración científica entre España y Portugal. 2011-2020 - Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT)

En este informe se ha analizado la producción científica en colaboración entre Portugal y España, en el período 2011- 2020. La tipología documental analizada incluye aquellos documentos publicados en revistas científicas que han sido revisados por pares (artículos, revisiones y actas de las principales conferencias científicas). La fuente de los datos es Scival de Elsevier, a partir de datos Scopus. Fecha de consulta: 10 de mayo de 2022.

Opening knowledge through education and science - Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)

Openness has always been at the core of science and education: after all, their purpose is to generate knowledge and make it widely available to as many people as possible. The unprecedented connectivity afforded by digital technology is providing new means for this old mission. Knowledge is a force for economic, social and cultural progress, and academic institutions are exploring new ways to engage researchers, learners, educators and the wider society in producing, sharing, using and adapting knowledge for the common good.

Interdisciplinary Research for the Green and Digital Transition - Science Europe

The climate crisis and digitalisation are complex societal challenges that require science-based knowledge to address. Interdisciplinary research is commonly considered better suited to tackle the 'Green and Digital Transition', as it can mobilise different disciplines working together for a common goal. Science Europe carried out a survey among its members to learn what practices and policies for interdisciplinary research towards the Green & Digital Transition they have, and to propose some recommendations to reinforce, develop, and improve them.

The Global Startup Ecosystem Report: Blue Economy Edition - Startup Genome

This report looks at the current state of startup activity and related investment in the Blue Economy, and the rankings are a reflection of which global ecosystems are currently driving innovation through startups and related activities. It aims to provide information for founders, investors, and policymakers interested in understanding the current landscape, and is intended to encourage further Blue Economy activity within the startup world, with an overall goal of both mitigating climate change and improving lives around the world.

Times Higher Education (THE) World University Rankings 2023 by Subject - TES Global Ltd

The overall THE World University Rankings are accompanied by a series of subject-specific rankings to help students determine where to study. All the rankings tables can be filtered by country and can be personalised to create a new ranking against any one of five key areas of performance, to suit user preferences.

CONVOCATÒRIES

Catalunya

Premis Impacte 2022 dels Doctorats Industrials

Convocant: Departament de Recerca i Universitats