COMPÀS__

Número 513 - 28 de febrer de 2023

Consulta el nostre històric Núm. 562 Núm. 561 Núm. 560 Núm. 559

RECURSOS

Einstein a Catalunya 1923-2023 - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

El 22 de febrer de 1923 el físic alemany Albert Einstein arribava a Catalunya per impartir unes conferències sobre la teoria de la relativitat. El va convidar la Mancomunitat de Catalunya amb l’objectiu d’impulsar una comunitat científica moderna a Catalunya. Durant la setmana que va passar a Catalunya, Einstein va tenir l’oportunitat de conèixer de primera mà algunes de les principals figures de la ciència i la cultura catalana del moment, recórrer part del país i també va tenir l’oportunitat de participar en diversos actes públics, on va poder compartir les seves idees i teories amb el públic.

Informe de Monitorización CDTI - Proyectos de Investigación y Desarrollo finalizados entre 2018 y 2020 - Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial (CDTI)

Informe de monitorización 2022, con los resultados obtenidos por 1.258 proyectos de I+D individuales apoyados por el CDTI y con fecha prevista de comercialización de resultados en 2017-2019. Este documento es una síntesis del informe interactivo.

Newcomers in EU R&I programmes - Main trends in Horizon 2020, first evidence from Horizon Europe - European Commission

Over two thirds of the beneficiaries of Horizon 2020 projects were “newcomers”: entities that were not funded under the previous Research and Innovation Framework Programme, FP7. However, these participants received less than 20% of all funding available. To understand why, this monitoring flash investigates the key characteristics of this population: what kind of entities they are, what programme parts attracted them the most, where they came from geographically, and whether they participated in Horizon 2020 Joint Undertakings. Finally, the flash present early evidence from the first full year of the current R&I Framework Programme, Horizon Europe, looking at its participants that were not funded during Horizon 2020.

Towards an EU research and innovation agenda for the future of work: Collaborating for fair, decent and rewarding jobs in Europe - European Commission

The future of work is about change: change in what work will consist of, who will carry it out, how it will be performed and where it will be taking place. It is also about everyone: citizens, whether workers or employers, find it ever more difficult to understand the complex forces affecting their careers and working conditions. This policy brief sheds light on some of the current challenges causing change in our workplaces, explores how research and innovation brings clarity to the debate and proposes a new forum. ERA4FutureWork is a new action bringing together policymakers, researchers and stakeholders in order to understand and shape research in the future of work.

Public consultation on the EPO Observatory - European Patent Office (EPO)

The European Patent Office (EPO) is holding a public consultation to gather input from stakeholders and include their diverse viewpoints in the first biennial Work Plan (2023-2025) of its Observatory on Patents and Technology. The Observatory will contribute to a deeper and more comprehensive understanding of important issues related to the future of innovation and technology, and their impact on the patent system. This consultation will run until Friday 10 March and is open to all interested stakeholders and experts of the innovation ecosystem.

Ciencia Maps - Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT)

Serie de vídeos, coproducida en colaboración entre la FECYT y RTVE Play, que propone un viaje a una selección de Infraestructuras Científicas y Técnicas Singulares (ICTS) de España.

Megatrends 2023. Por delante del futuro - Fundación Innovación Bankinter

Análisis de las tendencias de innovación que marcarán nuestro futuro más inmediato. Megatrends 2023 presenta y analiza las 10 tendencias que más impacto tendrán en este año 2023. La selección se ha realizado en torno a cuatro grandes temáticas: Tecnología y Ciencia, Tendencias Emergentes, Progreso Económico y Futuro de la Sociedad.

Observatorio del Ecosistema de Startups en España - Tendencias de Inversión en España 2022 - Fundación Innovación Bankinter

La información recogida es relativa a operaciones de inversión en startups con sede en España, así como aquellas que no teniendo la sede tienen una parte muy relevante de su equipo, especialmente fundadores, en el país. No se incluyen rondas de compañías de middle market ni de empresas biotech.

La ciencia de informar (Podcast) - Fundación Lilly

“La ciencia de informar” se compone de seis capítulos conducidos Nùria Jar, periodista científica especializada en ciencia, salud y medio ambiente, en los que profesionales del periodismo y la comunicación hablarán de técnicas y estrategias para mejorar la manera de informar sobre ciencia y reflexionarán sobre las metodologías que mejor funcionan en el periodismo científico.

Tech hubs Overview - Barcelona, capital europea de hubs tecnològics - Mobile World Capital Barcelona

Aquest estudi analitza els hubs que s’han implantat a Catalunya mitjançant una estratègia d’inversió estrangera tipus greenfield (és a dir, inversió directa de nova planta, o ampliació de capacitats productives o de serveis) i que desenvolupen tecnologia d’abast internacional. La informació recollida posa el focus en tres dimensions d’aquestes companyies: el seu context, la naturalesa de l’activitat que desenvolupen en els seus centres de tecnologia, i el perfil del talent digital que forma part de les seves plantilles.

CONVOCATÒRIES

Catalunya

Subvencions per al finançament d'actuacions incloses en el Pla estratègic de recerca i innovació en salut

Convocant: Departament de Salut