COMPÀS__

Número 515 - 13 de març de 2023

Consulta el nostre històric Núm. 558 Núm. 557 Núm. 556 Núm. 555

RECURSOS

Joan Oró (Col·lecció Biografies FCRI) - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Actualització de la primera edició de la biografia del bioquímic català Joan Oró de 1996, de Miquel Pairolí i Sarrà, a cura de la biòloga i divulgadora científica Mercè Piqueras.

Recomanacions per incloure la perspectiva de gènere en programes d’emprenedoria (Manuals #HacksDona + Empresa - Núm. 1) - Departament d'Empresa i Treball

La perspectiva de gènere aporta la consciència de les diferències d'oportunitats entre homes i dones. A partir de la conscienciació es podran dissenyar processos i accions que permetran combatre aquesta desigualtat. Així mateix, la introducció de la perspectiva de gènere al projecte es considera clau per donar respostes a necessitats específiques de les dones que volen emprendre i naturalitzar aquesta perspectiva ja des dels inicis de la creació de qualsevol projecte emprenedor. A la igualtat hi arribarem juntes i junts.

Treballar per la igualtat per assolir l’excel·lència - Departament de Recerca i Universitats

Manifest de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones.

Quarterly research and innovation literature review: The impact of R&I policy instruments - European Commission

This edition covers recent empirical evidence on the impact of EU innovation policies and instruments on a wide set of economic and scientific outcomes.

Financing instruments and challenges for innovation in the EU - European Commission

This paper studies the firm-level drivers of product, process, organisation and marketing innovation in the EU with panel data from 2009 to 2021. Employing conditional logit and linear probability models we investigate how firms’ characteristics, firms’ sources of financing, and firm perception of different challenges influence their likelihood to innovate. In line with the academic literature, we find that firms’ size and profit level improve firms’ innovation performance, while firms’ age decreases it. We also observe that the effectiveness of different financing instruments varies considerably depending on whether the company is pursuing product, process, organisation or marketing innovation. Finally, innovative firms more frequently report access to finance and regulations as important challenges for their future, while the relevance of other challenges (e.g. the availability of skilled staff or finding customers) varies depending on what type of innovation activities companies are engaged in.

Mutual learning exercise on the whole of government approach in research and innovation - European Commission

The European Commission, in close collaboration with the European Research Area Committee delegates, launched a Mutual Learning Exercise on the application of a whole of government approach (WGA) to the design and implementation of national research and innovation policies. This first thematic report provides a short background on how WGA has been used by governments in different circumstances and what tools have been implemented to foster better coordination across various policy domains. It then describes how the use of WGA has been adopted in the R&I policy domain. The report also responds to the specific needs that the participating MLE countries have identified as important and immediate policy challenges that they need to address. These issues will be learning points for all participants during the remainder of the MLE in 2023.

Científicas en Cifras 2023 - Ministerio de Ciencia e Innovación

La serie estadística Científicas en cifras, elaborada por la Unidad Mujeres y Ciencia, sirve como línea base para el seguimiento del impacto de las políticas y medidas implementadas en materia de igualdad en ciencia. Incluye datos, entre otros, sobre: carrera científica y cargos de gobierno en universidades y los OPI, resultados de los procesos de acreditación a categorías de profesorado universitario, sexenios de evaluación de la actividad investigadora, tipos de actuaciones y estructuras de igualdad de género en universidades y los OPI, y sistema con el que cuentan, en su caso, dichas entidades para el desarrollo de investigación especializada en estudios feministas y de género.

Alimenta’t amb ciència - Plataforma divulgativa per combatre les Fake News en el món de l'alimentació - Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) / Universitat de Barcelona (UB)

El projecte “Alimenta’t amb ciència” pretén crear i difondre material audiovisual que ajudi a combatre la propagació de fake news i la desinformació en l’àmbit de les ciències de l’alimentació, abordant, entre d’altres, aspectes clau de nutrició, innocuïtat, tecnologia i sostenibilitat alimentària. Per fer-ho, es comptarà amb la participació de professors/es i investigadors/es de les universitats i centres de recerca de Catalunya, considerats Key Opinion Leaders (KOLs), que respondran, des de l’evidència científica, a les inquietuds de la població.

The Gender Gap In Global Patenting: An International Comparison Over Two Decades - World Intellectual Property Organization (WIPO)

This report examines the participation of women inventors in international patent applications from 1999 to 2020 and reveals that women were involved in the inventions behind only 23 percent of all applications, while men were involved in 96 percent. Consequently, women represent only 13 percent of all inventors listed in these filings, with an estimated contribution equivalent to only 10 percent of all PCT applications. Although women's participation in patenting has increased over time, achieving gender parity will require considerable effort.

CONVOCATÒRIES

Catalunya

Subvencions per a projectes de recerca científica

Convocant: Ajuntament de Barcelona / Fundació ”la Caixa”