COMPÀS__

Número 418 - 11 de enero de 2021

Consulta nuestro histórico Nº 558 Nº 557 Nº 556 Nº 555

RECURSOS

La ciberseguretat a Catalunya - Píndola tecnològica (Desembre 2020) - Agència per a la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ)

Més de 360 companyies a Catalunya ja treballen en l’àmbit de la ciberseguretat, una necessitat cada cop més rellevant en la transformació digital de les empreses que s'ha accentuat amb l'impuls del teletreball durant la pandèmia de la covid-19.

Indicadors de Recerca i Innovació de les Universitats Públiques Catalanes - Informe 2020 - Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP)

Les activitats de recerca, transferència i innovació són, sens dubte, les que donen més visibilitat nacional i internacional a les universitats. Per tant, és important presentar en un informe les aportacions de les universitats públiques catalanes en aquest àmbit, tal com s’ha fet regularment a Catalunya des de l’any 2012. Aquest informe representa la sisena edició i incorpora les dades més recents disponibles per al conjunt del sistema universitari públic català, que són les de l’any 2018, i segueix la mateixa estructura que les edicions anteriors per a poder fer avaluacions temporals comparatives.

Presentació - Dades

Presentació - Monogràfic

Consulta sobre la proposta de formulació estratègica del Pla Estratègic de Recerca i Innovació en Salut per al període 2021-2027 - Departament de Salut

La Direcció General de Recerca i Innovació en Salut està definint el nou Pla Estratègic de Recerca i Innovació en Salut (PERIS). El PERIS és un instrument de planificació i coordinació que defineix les línies generals de la recerca i innovació en salut del Departament de Salut per als propers anys. L’objectiu de la present consulta és contrastar les línies estratègiques definides a la proposta i valorar si compleixen les expectatives de les parts interessades.

Acciones Marie Sklodowska-Curie en Horizonte Europa (Online, 11/12/2020) - Presentaciones - EsHorizonte2020

Presentaciones de la sesión informativa organizada por la Oficina Europea de FECYT en colaboración con la Fundación para el Conocimiento Madrimasd, donde se explicaron las novedades del programa Marie Sklodowska-Curie en el futuro Horizonte Europea y también se debatió sobre aspectos de desarrollo de carrera investigadora en el marco del nuevo Espacio Europeo de Investigación.

Horizon Europe - European Commission

Research and innovation provide new knowledge and innovative solutions to overcome our societal, ecological and economic challenges. Horizon Europe helps researchers and top class innovators to develop and deploy their ideas. It supports excellent science by teaming up the best talent and equipping them with world-class infrastructures. Moreover, it supports breakthrough innovations and helps to create new services and markets.

Recommendations on FAIR metrics for EOSC - European Commission

The Recommendations on FAIR Metrics for EOSC document contains an analysis of activities relevant to the definition of FAIR Metrics in the EOSC context. It makes recommendations on the definition and implementation of metrics, proposes a set of metrics for FAIR data in EOSC to be extensively tested, offers an analysis of gaps and potential opportunities for extension, and defines priorities for future work. The report analyses recent and on-going activities relevant to the definition of FAIR metrics for data and other research objects at the European and international levels, in particular in the FAIRsFAIR project and RDA.

Open Research Europe (ORE) Platform - European Commission

Open Research Europe is an open access publishing platform for the publication of research stemming from Horizon 2020 funding across all subject areas. The platform makes it easy for Horizon 2020 beneficiaries to comply with the open access terms of their funding and offers researchers a publishing venue to share their results and insights rapidly and facilitate open, constructive research discussion.

Patents and the Fourth Industrial Revolution: The global technology trends enabling the data-driven economy - European Patent Office (EPO)

The European Patent Office (EPO) intends this study to guide policymakers, industry and the broader public through a major technology transformation that impacts a wide range of sectors of the economy. Known as the Fourth Industrial Revolution 1 (4IR), this global trend is driven by a constellation of disruptive technologies which together are paving the way to a data-driven economy.

Informe CYD 2019 - La contribución de las universidades españolas al desarrollo - Fundación CYD

El Informe CYD analiza la contribución de la universidad al desarrollo económico y social de España e identifica aspectos en los que se manifiesta una colaboración entre la institución académica y el sector empresarial a fin de mejorar el entorno productivo.

Activity report on citizen science: Discoveries from a five year journey - Joint Research Centre (JRC). European Commission

Citizen Science evolved from a long tradition in fields, such as biodiversity and meteorology, into almost all scientific fields. Simultaneously, regional and global communities became well organised and interconnected, and we arrived at a situation in which Citizen Science is not only prominent in research and civil society, but also well recognised in political agendas.

CONVOCATORIAS

Catalunya

Ajuts destinats a incentivar la recerca aplicada en matèria de producció agroalimentària ecològica

Convocante: Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació