COMPÀS__

Número 456 - 15 de noviembre de 2021

Consulta nuestro histórico Nº 561 Nº 560 Nº 559 Nº 558

RECURSOS

Compàs Emprèn - El teu repositori d'impuls a l'emprenedoria - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Aquest repositori, adreçat a tots els agents de l'àmbit de la recerca i la innovació que treballen i impulsen l'emprenedoria dels estudiants i titulats universitaris, siguin graduats, màsters o doctorands, us ofereix informació sobre les diferents iniciatives i programes de suport a l'emprenedoria disponibles.

Assessing researcher mobility for R&D management - Clarivate Analytics

Researcher mobility is integral to career development and education, knowledge dissemination and intellectual exchange. Mobility is a sign of research vitality, which is of research and policy interest to researchers, research institutions, funders and nations. This white paper serves as a brief introduction to concepts, challenges and commonly used practices in examining researcher mobility and informing research management decisions.

Climate action in the post-COVID world: Insights from EU-funded projects on how to build forward better - European Commission

The recent report of the Intergovernmental Panel on Climate Change could not have been clearer about the urgent need to act on the climate crisis if we want to save the planet and ourselves. Although the COVID-19 pandemic has been a stark reminder that our well-being depends on the health of the planet, the recovery strategies offer a once-in-a-century opportunity for a genuine paradigm shift towards a society that respects planetary boundaries. What advice can the research community give to policymakers at this critical moment, against the backdrop of the decisive UN Climate Change Conference (COP26), to help them shape a greener, more equitable and prosperous future for all? EU-funded Horizon 2020 projects have some ideas.

Innovation ecosystems for a sustainable Europe: How to enhance the contribution of universities - European University Association (EUA)

This EUA position outlines the preliminary findings of a major study on innovation at European universities. It captures the different levels of innovation capacity at universities, as well as how these levels contribute to a wide range of impacts and social outcomes. Based on data from 166 institutions in 28 countries, the position offers a Europe-wide picture and offers key recommendations for universities, policy makers and funding agencies on how to enhance the contribution of universities to European innovation ecosystems.

La ciencia en las series de televisión - Fundació Dr. Antoni Esteve

El crític de sèries Toni de la Torre i el divulgador Ramon Cererols resolen incògnites científiques a través de sèries com Joc de trons, Stranger Things, Black Mirror o Breaking Bad El llibre vol ajudar els lectors a creuar de la passió per les sèries a la passió per la ciència en un camí bidireccional.

Celebramos la ciencia - Semana de la Ciencia y la Innovación en España. Noviembre 2021 - Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT)

Informe que recoge los indicadores bibliométricos de la producción científica de las instituciones españolas entre el 1 de abril de 2020 y el 31 de marzo de 2021, basado en los datos de Scopus.

El monitoratge de l’especialització intel·ligent amb dades obertes i tècniques semàntiques (Monitoratge de la RIS3CAT, núm. 15) - Generalitat de Catalunya

En el marc del monitoratge de l’Estratègia per a l’especialització intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT), s’ha creat una línia de treball per explorar el potencial de les dades obertes integrades, les anàlisis semàntiques i la visualització de dades, amb l’objectiu de desenvolupar propostes metodològiques per al monitoratge de l’especialització intel·ligent. En aquest document s’explora, a partir del cas de la RIS3CAT, la capacitat d’analitzar els patrons regionals d’especialització en el context de la UE que ofereixen les dades obertes i l’anàlisi semàntica, això com les limitacions d’aquest tipus d’anàlisis.

Global Entrepreneurship Monitor - Resum executiu Catalunya 2020-2021 - Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB)

L’informe GEM (Global Entrepreneurship Monitor) relatiu a Catalunya 2020-2021 permet analitzar l’activitat emprenedora a Catalunya durant el 2020 i la seva evolució en els darrers anys. Aquest informe forma part d’un projecte internacional, en el qual, en el 2020, hi han participat 46 països i totes les comunitats autònomes. El projecte GEM és l’estudi de referència internacional en el camp de la creació d’empreses.

Science for the Green Transition - Science Europe

Report of the 7 September Science Europe Policy Workshop 'Science for the Green Transition'. Co-organised with the Spanish Research Council (CSIC), the Swedish Research Council for Sustainable Development (FORMAS), and UK Research and Innovation (UKRI), the goal of the event was to study the roles and contributions that national governments, research performers, and research funders can play in helping to apply scientific knowledge into policies and actions that address the climate crisis.

Times Higher Education (THE) World University Rankings 2022 by Subject - TES Global Ltd

The overall THE World University Rankings are accompanied by a series of subject-specific rankings to help students determine where to study. All the rankings tables can be filtered by country and can be personalised to create a new ranking against any one of five key areas of performance, to suit user preferences.

CONVOCATORIAS

Catalunya

Contractes de Recerca Avançada Fundació BBVA - Hospital Clínic Barcelona Joan Rodés - Josep Baselga en Oncologia i Malalties Neurodegeneratives

Convocante: Hospital Clínic Barcelona