COMPÀS__

Número 483 - 13 de junio de 2022

Consulta nuestro histórico Nº 561 Nº 560 Nº 559 Nº 558

RECURSOS

Compàs Emprèn - El teu repositori d'impuls a l'emprenedoria - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Aquest repositori, adreçat a tots els agents de l'àmbit de la recerca i la innovació que treballen i impulsen l'emprenedoria dels estudiants i titulats universitaris, siguin graduats, màsters o doctorands, us ofereix informació sobre les diferents iniciatives i programes de suport a l'emprenedoria disponibles.

Acte de lliurament Premis Nacionals de Recerca 2021 (Vídeo) - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Si et vas perdre l'acte de lliurament dels Premis Nacionals de Recerca 2021, el pots recuperar complet aquí.

Discovery Learning: Effective training of transferable skills related to open science and innovation for PhD candidates and early-stage researchers - White paper - Discovery Learning Project

The white paper compiles of all the lessons learned from Discovery Learning, providing guidelines for improving doctoral education and its effectiveness in terms of innovated methodologies and the implementation of an agenda of skills.

CORDIS Results Pack on mineral exploration - European Commission

Innovative exploration technologies developed by Horizon 2020 funded projects for finding metal ores and minerals are helping to transform Europe into a sustainable resource-efficient and competitive economy, while tackling environmental and climate- related challenges. This Results Pack highlights eight cutting-edge EU projects that are helping to bring about this transition.

Study to evaluate the ERA policy framework and ERA monitoring mechanism - European Commission

The European Research Area (ERA) aims to harmonise the framework conditions for R&I in Europe. To achieve these goals, the ERA Roadmap 2015-2020 set out a framework for implementing the ERA in a more structured way that aimed to strengthen the contribution of national measures to ERA implementation, recognising the crucial role already played by EU measures. The study reviewed ERA governance arrangements in 2015-2020 and the monitoring and indicator system.

Diccionari multilingüe de la COVID-19: Cinc-cents termes per a entendre la pandèmia - Fundació Dr. Antoni Esteve / TERMCAT, Centre de Terminologia

El diccionari recull 500 termes relatius a la pandèmia de la COVID-19, com ara taxa de contagis, confinament, EPI, test d’antígens, anticòs, soca, variant, immunitat de grup, etc., definits en català i amb equivalents en 9 llengües: occità, basc, gallec, castellà, anglès, francès, portuguès (amb les variants de Portugal i del Brasil), neerlandès i àrab.

Análisis de la producción científica en colaboración entre España y Uruguay. 2011-2020 - Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT)

Este informe analiza la producción científica de la colaboración entre España y Uruguay. Ofrece un análisis cuantitativo y cualitativo de los indicadores bibliométricos de las publicaciones científicas realizadas en colaboración entre España y Uruguay durante el decenio 2011-2020. Se han utilizado aquellos documentos publicados en revistas científicas que han sido revisados por pares (artículos, revisiones y actas de las principales conferencias científicas) y en cuya lista de autoras/es figuran, como mínimo, una/o afiliada/ o a una institución española y otra/o a una uruguaya.

Partnerships for Regional Innovation - Playbook - Joint Research Centre (JRC). European Commission

The Partnerships for Regional Innovation aspire to become a strategic framework for innovation-driven territorial transformation, linking EU priorities with national plans and place-based opportunities and challenges. This Playbook is the initial support document for a pilot phase engaging Member States, regions and groups of regions who have volunteered to co-develop and test the approach, centred on a selection of practical policy tools.

Executive brief

Concepts and rationales

QS World University Rankings 2023 - QS Quacquarelli Symonds Limited

The QS World University Rankings 2023 feature over 1,400 universities from around the world. Institutions are assessed across six categories (or indicators) to effectively capture university performance, including academic and employer reputation, faculty/student ratio and research citations.

Vídeos divulgativos sobre experimentos realizados en ALBA - Sincrotró ALBA

El Sincrotrón ALBA, en colaboración con la FECYT, ha realizado una serie de videos de divulgación en los que se relatan algunos ejemplos de experimentos realizados con luz de sincrotrón.

The Open Innovation Barometer - The Economist

The Open Innovation Barometer is a surveybased research program, conducted by Economist Impact and sponsored by SUSE, studying openness in innovation processes. This briefing paper uses insights obtained through survey analysis, desk research and expert interviews to define openness and explore current open innovation trends across three countries and five industries.

Infographic

CONVOCATORIAS

Catalunya

Subvencions a nuclis de recerca industrial i desenvolupament experimental que incentivin la realització d'activitats de recerca industrial i desenvolupament experimental en projectes d'economia circular, específicament en l'àmbit dels residus