Empresa i Treball

El conseller Tremosa en la visita al BSC

UNIVERSITATS I RECERCA

El conseller Tremosa destaca "el rol estratègic" del BSC i referma l'aportació del Govern català de 59 milions d'euros durant el període 2020-2029

query_builder   23 setembre 2020 16:38

event_note Nota de premsa

UNIVERSITATS I RECERCA

El conseller Tremosa en la visita al BSC
  • Per al conseller d’Empresa i Coneixement, la gran infraestructura científica és “un motor de recerca d’excel·lència i de transferència tecnològica i innovació per a l’economia catalana”

El conseller d’Empresa i Coneixment, Ramon Tremosa, ha destacat “el rol estratègic” del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) com a “motor de recerca d’excel·lència i de transferència tecnològica i innovació per a l’economia catalana”. Durant la visita que ha realitzat aquest migdia a les instal·lacions del BSC-CNS, Tremosa ha refermat el compromís del Govern català amb la gran infraestructura científica, que es concretarà en una aportació de 59 milions d’euros durant el període 2020-2029 que, entre d’altres, finançarà la construcció de la nova subestació elèctrica del MareNostrum5, un dels tres superordinadors europeus pre-ex-escala que acollirà Catalunya, concretament a la nova seu del BSC.

El conseller ha transmès aquest compromís durant la visita que aquest matí ha realitzat a les instal·lacions del BSC-CNS, acompanyat pel secretari general del Departament, Jordi Cabrafiga, el secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau i el director general de Recerca, Joan Gómez Pallarès. De la mà del director del centre, Mateo Valero, del director associat, Josep Maria Martorell, i del director d’operacions, Sergi Girona; el conseller ha conegut els principals projectes en marxa de la infraestructura científica. La reunió ha comptat també amb la participació del rector de la UPC, Francesc Torres.

Entre els projectes presentats,  destaca la participació activa del BSC-CNS en l’estratègia de sobirana digital europea que impulsa la de Comissió Europea i on el projecte més consolidat és el futur superordinador MareNostrum 5 que multiplicarà per 18 el nucli de l’actual MareNostrum4.

El BSC-CNS també avança en el desenvolupament d’un nou xip de fabricació europea estratègica que obrirà la porta en un horitzó proper a futurs supercomputadors de tecnologia europea, un element clau per a la competitivitat científica i la sobirania tecnològica de la Unió Europea respecte als Estats Units i la Xina. El conseller Tremosa s’ha congratulat que “aquesta tecnologia estratègia també sigui una oportunitat per a desenvolupar el teixit industrial català”.

Finançament íntegre de la nova subestació elèctrica

Durant la trobada, el conseller ha visitat la darrera fase de les obres de contruccioó de la nova seu del BSC-CNS que acollirà el futur MareNostrum 5. El passat mes de juliol, el Govern de la generalitat va refermar aquest projecte amb un acord de modificació pressupostària per aportar 3,5 milions d’euros destinats a la construcció de la nova subestació elèctrica d’aquest futur superordinador. Aquesta aportació complementa la transferència inicial de 6 milions d’euros contemplada en els pressupostos de la Generalitat de 2020, i serà culminada l’exercici 2021 amb una aportació 2,5 MEUR més. D’aquesta forma, el Govern català assumeix íntegrament el finançament dels 12 milions d’euros de la subestació elèctrica imprescindible per proveir d’energia de mitja tensió del futur supercomputador. Com a patró del BSC-CNS, el Departament d’Empresa i Coneixement forma part del consorci per finançar el MareNostrum5 que suposarà una inversió de 223 milions d’euros.

Tremosa ha assegurat que “el compromís del Govern amb el BSC-CNS es concretarà durant el període 2020-2029 en aportacions per valor de de 59,15 milions d’euros” per finançar, entre d’altres, l’adquisició i funcionament del MareNostrum 5, la construcció de l’esmentada subestació elèctrica o les despeses d’explotació generals del consorci de la instal·lació. Un compromís de finançament per consolidar aquesta gran infraestructura científica que “a banda de ser un motor de la recerca bàsica i aplicada i un tractor d’excel·lència científica i tècnica, també té un paper cabdal en la creació de riquesa, en tant que facilitador de transferència tecnològica”.

Recerca d’excel·lència, dinamitzador econòmic

El Barcelona Supercomputing Center és una gran infraestructura científica i centre de recerca líder en el desenvolupament de tecnologia. La seva capacitat d'influència es concreta en l'establiment d'aliances amb companyies multinacionals i amb la incidència en l'atracció  de seus internacionals, així com en la promoció de la creació de noves empreses derivades.

Així mateix, durant la pandèmia per COVID-19, el BSC-CNS s’ha erigit com un dels principals actius de la recerca a Catalunya impulsant, liderant i participant en investigacions relacionades amb el virus SARS-CoV-2. Per exemple, en l’àmbit de l’epidemiologia i la prevenció, l’investigador Toni Gabaldón (BSC-CNS, IRB) ha fet ús de genòmica comparada de coronavirus animals i humans seqüenciats per ajudar a definir dianes per al desenvolupament de vacunes o tractaments. Per la seva part, l’investigador ICREA Carlos Pérez García-Pando del BSC-CNS ha caracteritzat per mitjà de supercomputació l’impacte del confinament a escala estatal i europea sobre la pol·lució a l’aire. Entre d’altres recerques, sota coordinació de l’investigador BSC-CNS Alfonso Valencia, el projecte Exscalate4CoV de computació d'altes prestacions ha potenciat el disseny intel·ligent de fàrmacs, per tal de reduir el temps necessari per al seu desenvolupament.

En el seu paper com a gran infraestructura estratègia, el BSC-CNS també forma part de la candidatura de Barcelona per allotjar la nova seu del Centre Europeu de Previsions Meteorològiques a Mitjà Termini (ECMWF, per les sigles en anglès).

El Govern a les xarxes
undefined