Acció Exterior i Unió Europea

Conseller

Acte de traspàs de presidència

Catalunya assumeix la presidència dels Quatre Motors per a Europa

El conseller d'Acció Exterior, Bernat Solé, ha participat a Milà a l'acte de traspàs de presidència dels Quatre Motors per a Europa (4ME), que passa de la Llombardia a Catalunya

query_builder   25 setembre 2020 13:17

event_note Nota de premsa

Acte de traspàs de presidència

Catalunya assumeix la presidència dels Quatre Motors per a Europa

El conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència, Bernat Solé, ha estat un dels encarregats d’inaugurar l’acte institucional, en el que Catalunya pren el relleu de la Llombardia i ostentarà la presidència fins a la tardor del 2021.

“Catalunya ha de jugar un rol important a la reconstrucció de la postpandèmia”, ha dit el conseller Solé des de Milà. “Seguirem treballant per garantir els valors fonamentals com la igualtat d’oportunitats i les llibertats individuals i col·lectives”, ha reivindicat.

“Sabem que davant dels reptes que viu Europa, només podem respondre amb més democràcia. També amb més col·laboracions i treball en xarxa com el que fem als Quatre Motors per a Europa”, ha recalcat el conseller. “Després de tres dècades, hem demostrat que els lligams de solidaritat i de cooperació com els nostres ens donen més fortalesa i capacitat de reacció en els temps d’adversitats”, ha afegit.

El conseller ha explicat com durant la pandèmia s’han viscut exemples d’aquesta cooperació entre territoris, i ha fet notar que “és precisament aquest esperit de compartir i d’entesa, present des de l’inici de la nostra aliança, el que ens fa sentir orgullosos de pertànyer a una de les primeres xarxes europees de regions, creada en una època de plena expansió del projecte europeu”.

Solé també ha volgut recordar que el president de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra, “aquesta setmana ha hagut de comparèixer davant d’un alt tribunal per haver exercit i defensat un dret tan fonamental com la llibertat d’expressió, un dels valors intrínsecs de la democràcia”.

La presidència catalana vol evidenciar el compromís dels Quatre Motors amb els reptes globals

El programa de la presidència catalana posa en el seu centre els 17 ODS de l’Agenda 2030, així com el Pacte Verd Europeu, per tal de reforçar la resiliència transformadora de les nostres societats. La presidència catalana se centrarà en la recuperació dels efectes de la Covid-19, tal com ha anunciat el conseller.

“Intentarem fer front a les conseqüències de la pandèmia amb la brúixola de l’Agenda 2030, que té una visió holística i compta amb uns Objectius de Desenvolupament Sostenible interconnectats que requereixen solucions integrades, que siguin transversals, efectives i reals per a la ciutadania”, ha explicat Solé.

El conseller ha destacat “el compromís de Catalunya amb una Europa unida i compromesa amb els drets humans”: “Els catalans i les catalanes sempre hem estat presents a Europa, participem en el projecte europeu, establim vincles amb altres territoris i defensem els valors europeus, com la pau, la llibertat i la justícia, la responsabilitat social i la igualtat, sense deixar de treballar per tenir més democràcia i democràcia de més qualitat”.

Inspirant-se en les tres dimensions de l’Agenda 2030 el programa està organitzat en tres resiliències: econòmica, social i ambiental. Per tal de dotar-lo de contingut es va fer una consulta interdepartamental amb tots els departaments de la Generalitat. El resultat són més de 30 iniciatives concretes, un augment significatiu respecte les anteriors presidències dels 4ME.

L’acte del traspàs de presidència ha servit també per signar el posicionament conjunt dels 4ME sobre el futur de la mobilitat, reflectit en el document  “Analysis of the Covid-19 situation, consequences for the mobility sector and countermeasures”.

Ha comptat amb l’assistència d’Attilio Fontana, president de la Llombardia, que ha exercit d’amfitrió; Alan Christian Rizzi, sots-secretari de Relacions amb les Delegacions Internacionals de la Llombardia; Karin Scheiffele, directora d’Afers Internacionals, Cooperació Transfronterera, Afers Federals, Cooperació al Desenvolupament i Protocol de Baden-Württemberg; Astrid Baud-Roche, responsable de Relacions Transfrontereres del Consell Regional d’Alvèrnia-Roine-Alps; i Bernat Solé, conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència del Govern de Catalunya, que ha encapçalat la delegació catalana, acompanyat del delegat del Govern de la Generalitat a Itàlia, Luca Bellizi.

Els Quatre Motors per a Europa (4ME)

Constituïda el 1988, és una associació de cooperació interregional entre els territoris de Catalunya, Baden-Württemberg, Llombardia i Roine-Alps (actualment, Alvèrnia-Roine-Alps), amb l’objectiu d’incrementar les potencialitats econòmiques, científiques, socials i culturals d’aquests territoris que destaquen per ser punters a nivell europeu en aquests àmbits, internacionalitzar les quatre regions i les seves empreses i participar activament en la construcció europea, principalment per mitjà de posicionaments conjunts.

La cooperació dels 4ME es basa en el principi de flexibilitat institucional i no disposa d’òrgans de govern ni de pressupost propi. La presidència rotatòria dura aproximadament un any i culmina amb una reunió de presidents, en el marc de l’acte de traspàs de la presidència.
El Govern a les xarxes
undefined