UB, UAB, UPC, UPF, UOC i Barcelona Activa s’alien per crear solucions d’alt impacte tecnològic als reptes de futur : Servei de Premsa

25/09/2020

Temps estimat de lectura: 3 minuts

Les cinc universitats públiques catalanes han defensat el paper de l’emprenedoria tecnològica per afrontar els nous reptes socials i empresarials

Aquesta aliança és una aposta per la transferència de coneixement i un ecosistema emprenedor transversal amb més connexions amb el teixit empresarial

Les start-ups “deeptech”, lligades a la investigació, tenen un gran potencial per transformar la societat i l’economia a través de solucions sofisticades i d’alta tecnologia

Barcelona Activa, conjuntament amb les cinc universitats públiques de la ciutat, la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), aposten per la innovació i les empreses de l’àmbit “deeptech” per encarar els reptes socials i empresarials a què s’enfronta el territori i reafirmar el lideratge tecnològic de la ciutat. Ho han fet durant la jornada Deeptech, com les universitats responen als reptes de la societat i l’empresa, en la qual han reflexionat sobre la transferència de coneixement i el paper catalitzador de les universitats dins de l’ecosistema empresarial.

L’aposta pels projectes d’emprenedoria basats en “deeptech” ve donada per la capacitat d’aquestes iniciatives a l’hora de resoldre els grans reptes futurs de la societat i, més enllà de donar respostes, generen un ecosistema amb valor afegit, perdurable i d’alt impacte. Les start-ups deeptech i spin-offs universitàries (empreses sorgides en l’àmbit de la recerca universitària) proveeixen tecnologia basada en ciència o en processos d’alt desenvolupament tecnològic, i tenen un gran potencial per generar progrés dins la societat a través de solucions que sovint no estan encara en el mercat. Els camps que explora són molt diversos: des de la biotecnologia a la intel·ligència artificial, passant per la computació i l’anàlisi de dades.

La voluntat, tant de Barcelona Activa com de les universitats catalanes, és revisar el model de col·laboració entre institucions i empreses amb un ecosistema fragmentat, i impulsar el desenvolupament de talent lligat a les start-ups en aquest àmbit. Durant la trobada, el director de Barcelona Activa, Félix Ortega, ha destacat que “les funcions de les universitats són formar talent i fomentar l’R+D+i i la seva transferència, mentre que l’objectiu de les administracions és aconseguir una major relació i generar sinergies entre l’ecosistema start-up, empreses i universitats, i generar un impacte en l’economia i la societat”. Amb tot plegat segons ha apuntat el directiu de l’agència municipal, “establir aquesta col·laboració és fonamental per a que les empreses puguin créixer i adaptar-se a l’actual escenari post-Covid”.

Un dels trets diferenciadors entre les start-ups digitals i les start-ups deeptech (és a dir, de tecnologia sofisticada), és que les segones són fruit d’un procés de recerca científica o d’un alt desenvolupament tecnològic on sovint la seva activitat implica la creació d’un canvi disruptiu i un progrés social. Un altre factor distintiu és el temps de maduració que una empresa de deeptech necessita per sortir al mercat. El recorregut per desenvolupar-se plenament és més llarg, molt exigent i basat en l’R+D+i, i per tant, requereixen més inversió i recursos.

Iniciatives disruptives

En aquest punt, el paper de les universitats és divers: d’una banda, generar propostes des de la recerca i la docència, vehiculant l’emprenedoria de manera transversal a la ciència i la tecnologia; d’altra banda, establir les connexions amb el teixit empresarial i els inversors, portant la tecnologia dels científics al mercat i ajudant a les companyies a veure què tenen a la seva disposició. En definitiva, la voluntat per part de les universitats és incentivar un ecosistema creador d’empreses dins la pròpia institució educativa, tal com ja porten anys fent altres països com els Estats Units o la Xina.

De la mateixa manera, Barcelona Activa també fa una aposta ferma per l’àmbit de la ciència i el deeptech, amb la voluntat de posicionar la ciutat com el hub tecnològic més important del sud d’Europa, una prioritat per reafirmar-se com a capital tecnològica, recollida en el Barcelona Green Deal, la nova agenda econòmica de Barcelona. Sent així, l’entitat impulsa start-ups deeptech a la Incubadora MediaTIC de Barcelona Activa, un espai on les start-ups tenen l’oportunitat d’allotjar-se i créixer.

Paraules clau

Barcelona Activa/ deeptech/ economia/ empresa/ innovació/ reactivació econòmica/ start-ups/ tecnologia/ teixit empresarial/ universitats/