Territori

Catalunya inicia la presidència dels Quatre Motors d'Europa amb un compromís ferm envers el Green Deal Europeu

query_builder   20 novembre 2020 19:01

event_note Nota de premsa

• La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, ha participat aquesta tarda en la reunió telemàtica d’aquesta associació de cooperació interregional entre Catalunya, Baden-Württemberg, Llombardia i Roine-Alps

• La trobada ha servit per a posar en comú els avanços en economia circular i política climàtica, i per consensuar i aprovar una declaració de  suport al Green Deal Europeu

La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, ha refermat aquesta tarda el compromís del Govern amb el Green Deal Europeu, en la reunió telemàtica dels Quatre Motors per a Europa (4ME). Es tracta d’una associació  de cooperació interregional creada el 1988 entre Catalunya, Baden-Württemberg, Llombardia i Roine-Alps, amb l’objectiu d’incrementar les potencialitats econòmiques, científiques, socials i culturals d’aquests territoris.

La reunió d’avui ha escenificat la presidència del Govern català d’aquest grup, des que el passat mes de setembre Catalunya prengués el relleu de la Llombardia, fins al 2021. Hi ha assistit  el ministre de Medi Ambient, Clima i Economia Energètica de Baden-Württemberg, Franz Untersteller; el ministre del Medi Ambient i Clima de la regió de la Llombardia, Rafaele Cattaneo, i el vicepresident de la regió d’Auverge-Rhônes-Alpes i conseller delegat de Medi Ambient, Desenvolupament Sostenible i Energia, Eric Fournier.

Els ministres del 4ME es reuneixen periòdicament i la reunió d’avui, a què ha assistit Subirà, ha servit per intercanviar les darreres novetats en matèria d’economia circular i política climàtica i mantenir un debat d’orientació sobre el posicionament polític del grup en matèria de biodiversitat i agricultura.

Durant la seva intervenció, Subirà ha refermat “el compromís total de Catalunya amb una Europa unida i connectada al cor del projecte europeu” i ha apostat per “recuperar-nos dels impactes de la pandèmia, utilitzant l'Agenda 2030 i els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible i el Green Deal Europeu com a guia”.

En matèria d’economia circular, ha defensat que “el repte actual és treballar per una economia circular inclusiva”, i ha recordat que “actualment treballem activament per produir el full de ruta d’economia circular que reuneixi una síntesi estructurada i coherent dels esforços realitzats per diferents ministeris i grups d’interès i que mostri el camí a seguir”. Aquest full de ruta establirà, doncs, fites compartides amb les quals dirigir els esforços de tots en la mateixa direcció, així com els projectes estrella per liderar el canvi.

Precisament, la secretària ha fet esment de la futura Llei sobre prevenció i gestió de residus i l'ús eficient dels recursos, en el projecte de la qual treballa l’Agència de Residus de Catalunya. La primera Llei de residus, encara que va ser pionera en el seu moment, es va aprovar el 1993. Amb aquest nou text, “podrem arribar al 2050 havent contribuït a solucionar aquests problemes, protegir la salut de les persones i el medi ambient preservant els recursos, enfortint l’economia i les empreses i generant nous llocs de treball”, ha assegurat la secretària.

En aquest sentit, ha apuntat que el Projecte de llei “transposa el paquet d’economia circular i les propostes legislatives revisades sobre residus i la Directiva d’avaluació ambiental estratègica”.

Declaració de suport al Green Deal Europeu

La reunió d’avui també ha servit per aprovar una declaració per part de tots els membres dels 4ME per donar suport fermament els objectius i les iniciatives del Green Deal Europeu. Els compromisos són:

• Convertir-vos en una Europa neutra pel que fa al clima amb emissions netes de gasos d’efecte hivernacle per al 2050 i millorar l’objectiu provisional de reduccions de fins a un 55% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle per al 2030.

• Accelerar la transició cap a una economia circular com a base per a una economia eficaç en recursos, competitiva i inclusiva a les nostres regions altament industrialitzades que inclogui empreses i consumidors.

• Impulsar la transició energètica centrada en la promoció d'energies renovables descentralitzades i participatives. També tenir una posició de lideratge en la integració sectorial, especialment en el camp de l’hidrogen verd.

• Doblar la taxa de renovació dels nostres edificis existents.

• Lluitar contra la contaminació del nostre entorn, ja sigui al sòl, a l'aigua o a l'aire.

• Protegir la biodiversitat, revertir la degradació dels ecosistemes i millorar la resistència dels ecosistemes per adaptar-se al canvi climàtic i millorar la qualitat de vida a les nostres regions.

• Assolir un sistema alimentari sostenible i saludable, des de la producció agrícola, fins al processament industrial agroalimentari, fins al consum.

• Millorar els nostres sistemes de mobilitat i transport per fer-los més eficients, segurs, neutres en carboni i assequibles.

• Fer la transició justa i inclusiva per fer possible que tothom participi en els propers reptes.

• Impulsar noves activitats econòmiques emergents relacionades amb la transició ecològica i basades en la investigació i la innovació per desenvolupar tecnologies netes, nous mercats, models de negoci i llocs de treball.

• Treballar perquè les inversions que s’estan implementant a les nostres regions siguin coherents amb la nova taxonomia.

Fitxers adjunts

Nota de premsa