La consellera visita el Centre Martorell

query_builder   5 febrer 2024 13:16

event_note Nota de premsa

El nou Centre Martorell d'Exposicions obre les portes al Parc de la Ciutadella

1. La rehabilitació de l’edifici ha estat finançada la Generalitat de Catalunyai l’Ajuntament de Barcelona
  2. El nou centre obre al públic en el marc de l’estratègia de la Ciutadella del Coneixement, que vol consolidar el vessant científic del parc i apropar la ciència a la ciutadania
Centre Martorell {"name":"2024/02/05/13/14/1f0b6062-4a74-4a26-9fd3-7aa1e8ef75d6.jpg","author":"Departament de Cultura","type":"0","location":"0","weight":528055}

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, han inaugurat avui el nou Centre Martorell d’Exposicions al Parc de la Ciutadella. Ubicat en el que va ser el primer edifici construït com a museu públic a Barcelona i Catalunya, es converteix en el segon equipament, després de l’Hivernacle, que obre al públic en el marc de l’estratègia de la Ciutadella del Coneixement, que vol consolidar el vessant científic del parc.

El centre, una nova seu del Museu de Ciències Naturals de Barcelona, contribuirà, amb la seva oferta cultural, a consolidar el vessant científic del parc de la Ciutadella, apropar la ciència a la ciutadania i fer realitat el gran projecte que convertirà el parc urbà més antic de Barcelona i els seus entorns en un node de coneixement, divulgació, recerca i innovació punter a Europa.

La consellera Garriga ha destacat que el Centre Martorell d’Exposicions neix per oferir “una proposta de coneixement rigorós, accessible i transformador” i “amb un horitzó de fer cultura adaptada a les grans preocupacions dels nostres temps”. També ha recordat que el nou centre s’emmarca en la Xarxa de Museus de Ciències Naturals de Catalunya, que permet unir esforços amb unes polítiques comunes per acostar les disciplines naturals a tothom, amb una visió de país. Finalment, Garriga ha celebrat “el treball compartit entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona” perquè el Centre Martorell d’Exposicions sigui una realitat.

D’altra banda, l’alcalde Jaume Collboni ha destacat la fita que suposa reobrir aquest edifici que es va aixecar per la gran Exposició del 1888 i que “torna a ser de tots i per a tothom. L’alcalde ha reivindicat la importància de la divulgació científica en moments com l’actual, quan estem patint una de les pitjors sequeres de la història. “En ple segle XXI, el Centre Martorell d’Exposicions s’erigeix en favor del coneixement, de la ciència, dels valors de la Il·lustració, la racionalitat i el coneixement, i en contra dels negacionistes de la ciència i del canvi climàtic”. A més, ha subratllat l’avenç per fer renéixer el Parc de la Ciutadella com a Ciutadella del Coneixement reforçant la seva vessant científica. “Pas a pas i de forma accelerada va florint i eclosionant un projecte meravellós que ens connecta amb el passat i la història de la ciutat”, ha dit.

La rehabilitació integral de l’edifici Martorell té un cost total de 6,2 milions d’euros i ha estat finançada per la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona. L’any 2021 es va iniciar el procés de rehabilitació integral de l’edifici, catalogat com a bé d’interès local, amb el criteri general de preservar al màxim la configuració original i la volumetria. Un canvi significatiu que no modifica la imatge global de l’edifici ha estat la creació d’un segon accés pel passeig Picasso amb tres grans obertures a la façana que dona transparència al Centre i connecta el parc de la Ciutadella amb el barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. Recentment s’han iniciat les obres d’un nou pas de vianants al Passeig de Picasso, entre el carrer de la Fusina i el Centre Martorell d’Exposicions que facilitarà l’accés a l’equipament i millorarà la connectivitat amb el parc. Les obres acabaran a finals de març.

El Centre Martorell d’Exposicions compta amb dos espais expositius i una sala polivalent. Oferirà exposicions científiques sobre temàtiques amb fort impacte social relacionades tant amb la crisi climàtica i de la biodiversitat, com amb l’exploració de les fronteres actuals del coneixement. Actualment presenta dues exposicions temporals: Natura o cultura? Una visió des del museu de ciències naturals, produïda pel propi Museu, i WOW. Animals de museu: ciència, tècnica i art, una mostra amb la col·laboració del Parque de las Ciencias de Granada.

El nou equipament té un paper central en la transformació de la zona en trobar-se en una intersecció clau per a la cultura i la ciència a Barcelona. S’ubica entre un eix cultural oest-est (Museu Picasso-Santa Maria del Mar- el Born Centre Cultural ) i un futur eix científic nord-sud (Castell dels Tres Dragons-Hivernacle-Umbracle).

El Centre Martorell d’Exposicions té la voluntat de col·laborar i crear sinergies amb altres actors científics propers, com ara el Parc Zoològic, l’Institut de Biologia Evolutiva, el Barcelona Institute of Scienceand Technology, la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Pasqual Maragall.

Aquest edifici històric singular rehabilitat —inaugurat com a Museu Martorell l’any 1882 amb disseny Antoni Rovira i Trias i reconvertit en Museu de Geologia el 1924 fins que el 2010 va tancar les seves portes— suposa una nova fita en l’estratègia de Barcelona de posar al dia el parc per tal que sigui un pol de ciència i recerca.

Link amb fotos del nou equipament:

Fitxers adjunts

Centre Martorell d'Exposicions (Dossier de premsa)

PDF | 1326688

El Govern a les xarxes