Recerca i Universitats

CED

Conseller Nadal: "El Centre d'Estudis Demogràfics és una eina imprescindible del sistema de recerca de Catalunya"

query_builder   12 febrer 2024 19:57

event_note Nota de premsa

El Palau de la Generalitat ha acollit aquesta tarda l’acte de commemoració dels 40 anys del Centre d’Estudis Demogràfics (CED), centre de recerca CERCA amb seu a la UAB referent en l’estudi de pautes i tendències demogràfiques

Aniversari CED{"name":"2024/02/12/19/50/a57d2919-b019-43bf-aab9-def0a7f9d1e4.jpg","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":93864}

El conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal i Farreras, ha clos aquesta tarda l’acte de commemoració del 40è aniversari de la creació del Centre d’Estudis Demogràfics (CED), centre de recerca CERCA impulsat per la Generalitat de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) focalitzat en l’estudi de pautes i tendències demogràfiques.

En la seva intervenció, el conseller Nadal ha reivindicat “la intuïció dels creadors del CED i la feina de qui l'heu fet créixer, convertint el centre en una eina imprescindible del sistema de recerca, una autèntica infraestructura d’estat”. El conseller ha subratllat les aportacions del centre en “qüestions fonamentals que afecten les dinàmiques socials, la relació entre economia i població, a l'impacte de la demografia sobre l'economia, etc.”. El titular de Recerca i Universitats ha definit el CED com una “eina de passat, de present i de futur, que si no existís hauria de ser creada pel Govern amb urgència”.

Per la seva part, el rector de la UAB i president del Consell de Govern del CED, Javier Lafuente, ha defensat el paper de la universitat per contribuir a l’avenç del coneixement i donar resposta als grans reptes socials: “El CED ha demostrat un compromís evident per aportar coneixement científic a qüestions de gran transcendència social, com ara l’envelliment de la població, els fluxos migratoris o les desigualtats socials. Una labor que sens dubte proporciona claredat i rigor a un debat social moltes vegades viciat de prejudicis i apriorismes."

L’acte de commemoració dels 40 anys del CED, celebrat a l’Auditori del Palau de la Generalitat, ha comptat també amb la participació del director del centre, Albert Esteve, i de la fundadora i directora honorària del CED, Anna Cabré, així com de l’assistència del conseller de Drets Socials, Carles Campuzano. En la seva intervenció, el director del CED, Albert Esteve, ha afirmat que des del centre “seguirem observant i explicant les transformacions demogràfiques i socials, per tal de contribuir amb la nostra recerca al benestar general de la societat”.

En el marc de la celebració, s’ha difós el document La Catalunya dels 8 milions, estudi elaborat per l’equip d’investigadors del CED sobre la població catalana actual i l’evolució dels seus índex d'expectativa de vida, fecunditat, migració o envelliment, entre d'altres. El document conclou que la immigració internacional és la gran protagonista del creixement demogràfic del país en les darreres dècades: el conjunt de la migració del segle XXI a Catalunya ha contribuït en 1,5 milions de persones, enfront de les poc més de 200.000 del creixement natural.

La commemoració de les quatre dècades de trajectòria del CED tindrà continuïtat demà dimarts, 13 de febrer, amb un acte acadèmic a la UAB-Casa Convalescència (Barcelona), on s'abordaran tres temes candents que afecten la població mundial: l'envelliment, les migracions i la família.

Recerca, docència i divulgació

Fundat l’any 1984, el CED orienta la seva recerca bàsica i aplicada al coneixement i la comprensió de la demografia en el context català, espanyol i internacional. A més, desplega formació en demografia amb programes docents i de formació adreçats a professionals de diferents àmbits, i és molt actiu en la difusió del coneixement i de les eines demogràfiques en l’àmbit de l’acadèmia, de les administracions públiques i de les organitzacions socials.

El centre compta amb 17 línies de recerca agrupades en tres àrees d’investigació:

1. Famílies, desigualtat i canvi social
  2. Globalització, migracions i espai
  3. Salut i envelliment.

Pel que fa a la demografia aplicada, la seva activitat se centra en els estudis metodològics i de tractament de dades, els estudis sociodemogràfics i les projeccions i models de població.

El CED ofereix programes específics de postgrau en demografia en col·laboració amb la UAB i el seu programa de doctorat gaudeix de la menció de qualitat i el programa de mestratge és participat per una xarxa de centres europeus de recerca en demografia.

El centre disposa de l’única biblioteca especialitzada a l’Estat dedicada a la demografia i els estudis de població. També posa a l’abast de la comunitat científica i del públic general un banc de dades demogràfiques important i l’accés a dades sociodemogràfiques a través de la plataforma Explorador Social.

El Govern a les xarxes
banner acords