La Capitalitat Mundial de l’Arquitectura 2026 projectarà Barcelona com a referent internacional amb activitats i esdeveniments a tots els districtes : Servei de Premsa

07/03/2024

Temps estimat de lectura: 6 minuts

La Capitalitat Mundial de l’Arquitectura UNESCO-UIA 2026 pren forma. Aquest dijous s’han presentat els eixos i objectius principals i el calendari de l’esdeveniment en un acte celebrat al Dipòsit del Rei Martí, a Sarrià-Sant Gervasi. Hi han participat l’alcalde, Jaume Collboni, l’arquitecta en cap, Maria Buhigas, i Dominique Perrault en representació de la UNESCO-Unió Internacional d’Arquitectes (UIA), i hi han assistit representants de les principals entitats dels sector, les escoles d’arquitectura i disseny de l’espai i professionals del sector.

El 2021, la UNESCO i la UIA van designar Barcelona com a seu del Congrés de la UIA, trenta anys després d’haver-lo acollit l’any 1996. La designació la converteix, també, en la Capital Mundial de l’Arquitectura 2026. Es presenta, doncs, una oportunitat única per tornar a situar el prestigi i l’ambició arquitectònica de Barcelona com a referents internacionals, apropar l’arquitectura, l’urbanisme i el paisatgisme a la ciutadania com a factors clau en el seu dia a dia i promoure l’excel·lència dels i les professionals i arquitectes locals.

Aquest és l’esperit que impulsa la capitalitat amb la voluntat de posar el focus en la divulgació de la disciplina i la seva capacitat per transformar i millorar l’entorn urbà i l’espai públic. A més, serà una gran ocasió per confirmar que l’arquitectura és més necessària que mai per fer front als reptes que es plantegen avui dia, com el canvi climàtic o l’accés a l’habitatge, en un context en què les ciutats, i la seva gestió i configuració a escala humana, són les principals protagonistes.

Durant la seva intervenció, Collboni ha afirmat que la celebració de la capitalitat ha de ser “una eclosió arquitectònica que es visqui a tota a la ciutat”. “Hem de fer arribar l’arquitectura a tota la ciutadania perquè és patrimoni de tothom”, ha afegit, i ha destacat la vocació de Barcelona de “defensar el seu patrimoni i el caràcter transformador de l’arquitectura”. “Volem reivindicar-nos com a ciutat d’arquitectura que està orgullosa de la transformació que ha viscut durant molts anys”, ha manifestat, i ha afegit que l’esdeveniment també ha de ser “una reivindicació de la figura de l’urbanista i de l’arquitecte”. “Amb la capitalitat podem mostrar als ulls del món allò que som com a ciutat i allò que som com a societat i col·lectiu”, ha reblat.

Una Capital per a la divulgació i promoció, coral, oberta i amb llegat

L’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb UNESCO-UIA, la ​​Generalitat de Catalunya, i Ministeri d’Habitatge i Agenda Urbana, juntament amb el CSCAE i el COAC, treballen en l’organització d’una Capitalitat Mundial de l’Arquitectura 2026 que es planteja amb aquests objectius principals:

10 mesos amb una programació àmplia d’activitats per tots els districtes

La Capital Mundial de l’Arquitectura 2026 desplegarà un ventall molt ampli d’activitats amb presència als 10 districtes de Barcelona, per tal de descentralitzar la programació i poder arribar a tota la ciutadania. La major part dels esdeveniments es desplegaran durant 10 mesos, entre mitjan febrer i mitjan desembre, en un recorregut que anirà de Santa Eulàlia a Santa Llúcia.

L’Ajuntament de Barcelona tindrà presència en la programació amb activitats pròpies, entre les quals hi haurà un acte inaugural i un acte de cloenda en què les llums i la il·luminació dels edificis declarats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO de la ciutat hi jugaran un paper destacat. També es preveu una exposició de ciutat concebuda de forma unitària però que es pugui exposar també fragmentada i desplegada de forma descentralitzada als districtes.

La programació es completarà amb una graella d’activitats pensades amb una mirada des de Barcelona i cap a Barcelona, i per definir-les es vol comptar amb la participació del centenar d’institucions, entitats, associacions i experts independents vinculats a l’arquitectura de la ciutat. Es tracta de sumar el seu coneixement i expertesa a l’hora d’acostar a la ciutadania l’arquitectura i oferir els coneixements d’una manera amena, didàctica i atractiva. Properament es llançarà una convocatòria oberta a totes les entitats i col·lectius que vulguin prendre-hi part i fer propostes d’activitats.

La idea és acabar configurant una àmplia oferta d’exposicions, rutes, tallers, portes obertes, visites a instal·lacions, conferències i concursos pensats per a la ciutadania. I també impulsar i consolidar esdeveniments que ja tenen lloc a la ciutat, ampliant la seva durada o desplegant-les amb major abast territorial. D’altra banda, es té la voluntat d’acollir esdeveniments d’escala nacional i internacional, així com a tenir presència i visibilitat, a mode d’antenes, a aquells que es desenvolupen fora de l’àmbit local. Per al desenvolupament d’aquestes activitats, es vol comptar amb voluntariat de gent jove i gent gran (júnior i sènior), buscant una participació intergeneracional.

La Capital Mundial de l’Arquitectura és la ciutat que acull el Congrés Mundial de l’Arquitectura,  de la Unió Internacional d’Arquitectes: entre el 28 de juny i el 2 de juliol de 2026 el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya amb el Consell Superior de Col·legis d’Arquitectes d’Espanya celebraran aquest congrés, que té lloc cada tres anys a una ciutat diferent del món, i que també desenvoluparà activitats vinculades al congrés abans i després del propi esdeveniment i que presentarà al món sis línies de recerca sobre la capacitat de transformació de la realitat a través de l’arquitectura.

Un llegat que vagi més enllà de 2026

La Capitalitat Mundial d’Arquitectura tindrà una gran presència a la ciutat durant el 2026, però la seva petjada i repercussió anirà més enllà d’aquest any. En aquest sentit, es planteja que el llegat que deixi a la ciutat sigui a través de dues vies.

D’una banda, es treballa en la definició d’una maqueta a gran escala de Barcelona vinculada a un espai de reflexió i difusió de l’arquitectura que romangui més enllà del 2026. I, de l’altra, es proposa la realització d’un concurs internacional d’idees per a la intervenció en 10 mitgeres de la ciutat, una per cada districte, com a exemple de la contribució d’aquestes disciplines a la millora de l’habitabilitat, la sostenibilitat o la biodiversitat.

I mentrestant, les Setmanes d’Arquitectura

Durant aquest 2024 i el 2025, les Setmanes d’Arquitectura seran l’avantsala de la Capital Mundial de l’Arquitectura, amb la voluntat de tenir continuïtat el 2027. Se celebraran en aliança amb el voltant d’un centenar d’entitats vinculades a l’arquitectura, el disseny d’espais i la construcció, i disposaran d’una àmplia programació destinada a reforçar el vincle entre arquitectura i ciutadania.

Per al seu desenvolupament, s’ha constituït una Oficina Técnica, amb un equip creat ad hoc i depenent de la Fundació Mies van der Rohe, com a entitat organitzadora tant de les Setmanes com a de la Capital Mundial de l’Arquitectura.

Les d’enguany tindran lloc del 14 de maig al 28 de juny. Al llarg de set setmanes, s’oferirà a la ciutadania i de la mà de les entitats i col·lectius del sector una programació d’activitats per tota la ciutat per difondre els valors, el coneixement, l’experiència i el debat al voltant de l’activitat arquitectònica.

Paraules clau

arquitectura/ Barcelona 2026/ Capitalitat Mundial de l’Arquitectura UNESCO-UIA 2026/