Actualitat

La UB lidera el rànquing d’universitats catalanes amb el major nombre de projectes seleccionats en la convocatòria d’Ajuts d’Indústria del Coneixement 2023

La Universitat de Barcelona (UB), a través de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), la seva oficina de transferència de tecnologia i innovació, lidera el rànquing d’universitats catalanes amb el major nombre de projectes aconseguits en la convocatòria d’Ajuts d’Indústria del Coneixement 2023 del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

Concretament, la UB ha rebut un total d’1.169.680,53 euros de finançament per al desenvolupament de tretze projectes innovadors. La convocatòria, promoguda per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), té per objectiu impulsar el coneixement generat en l’entorn científic per tal que pugui arribar al teixit productiu.

Aquesta destacada posició de la UB i l’FBG reflecteix el seu compromís i excel·lència en la recerca i la innovació, la col·laboració amb el teixit empresarial i industrial, i consoliden la seva reputació com a líder en la transferència de coneixement.

“Aquests tipus d’ajuts són molt necessaris per poder facilitar l’arribada del coneixement generat pels grups de recerca a la societat, que en serà la usuària final”, apunta la vicerectora d’Emprenedoria, Innovació i Transferència de la UB, la Dra. Mercè Segarra. I afegeix: “La nostra oficina de transferència (l’FBG) ha estat un actor clau per assolir aquests bons resultats. Sense l’assessorament i acompanyament del personal de l’FBG al nostre personal investigador, no hauríem arribat fins aquí. Aquest és el camí per tal que la Universitat de Barcelona arribi a ser líder en transferència i innovació, tal com ho és en l’àmbit de la recerca”.

Projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu

El programa d’Ajuts d’Indústria del Coneixement 2023 es divideix en tres modalitats segons la maduresa dels projectes i les idees innovadores: la modalitat Llavor, Producte i Innovadors. Dels tretze projectes seleccionats en aquesta convocatòria, sis són de la modalitat Llavor, finançats amb 20.000 euros per cada projecte, i set pertanyen a la modalitat de Producte, finançats amb 150.000 euros aproximadament cadascun.

La modalitat Llavor està destinada a finançar projectes d’innovació que es troben a les fases inicials de maduresa tecnològica. Els sis projectes de la UB seleccionats en aquesta modalitat sumen un total de 120.000 euros i són els següents:

– Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació

Christian Griñán Ferré, del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica, amb dos projectes: Optimization of new G9a/HDAC6 dual inhibitors family for Alzheimer’s disease and other CNS conditions: from hit to lead; i Optimization of new FTO inhibitors family for main CNS conditions: from hit to lead.

María Luisa García López, del Departament de Farmàcia i Tecnologia Farmacèutica, i Fisicoquímica, amb el projecte Nanotechnological eyedrops for glaucomatous neurodegeneration.

Carmen Escolano, del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica, amb el projecte GBMDrug. Preclinical progression of a structurally new anti-glioblastoma drug.

– Facultat de Química

Ana Belén Caballero Hernández, del Departament de Química Inorgànica i Orgànica – Sec. Inorgànica, amb el projecte Light-responsive albumin nanocarriers for diagnosis and therapy (NanoAlbuCarrier).

Josep Oriol Rius, del Departament de Ciència de Materials i Química Física, amb el projecte 3D microprinting.

Els set projectes de la UB inclosos en la modalitat Producte sumen un total d’1.049.680,53 euros i serviran per finançar projectes destinats a l’obtenció de prototipus a fi de reduir les incerteses sobre la viabilitat tècnica i comercial de la tecnologia en desenvolupament. Els projectes que han estat escollits són els següents:

– Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació

Christian Griñán Ferré, del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica, amb el projecte Lead optimization of selective G9a inhibitors family for Alzheimer’s disease treatment.

Diego Muñoz-Torrero López-Ibarra, del Departament de Farmacologia, Toxicologia i Química Terapèutica, amb el projecte A first-in-class anti-Alzheimer lead that blocks multiple early disease mechanisms.

– Facultat de Física

Angel Diéguez Barrientos, del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica, amb el projecte Microscopes on Organs-On-a-Chip.

Eduard Vives Santa Eulalia, del Departament de Física de la Matèria Condensada, amb el projecte Prototip de refrigerador twistocaloric amb recuperació d’energia, basat en cautxú natural.

– Facultat de Biologia

Antonio Monleón Getino, del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística, amb el projecte Dispositiu electrònic portàtil controlat per una APP per a la mesura in-situ de l’elasticitat de masses de farines basat en intel·ligència artificial.

Sergi Munné Bosch, del Departament de Biologia Evolutiva, Ecologia i Ciències Ambientals, amb el projecte Validation of the market release of RIPLESS, a natural solution to extend the shelf life of stone fruits.

– Facultat de Psicologia

Carles Escera i Micó, del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia, amb el projecte Dispositiu predictiu del neurodesenvolupament a dos anys basat en intel·ligència artificial aplicada a registres neonatals d’EEG.

Des de l’any 2015 fins al 2023, s’han concedit més de 2.369.681 euros a 48 projectes presentats per l’FBG.