Recerca i Universitats

Doctorats Industrials

Obert el termini per optar a aquests ajuts adreçats a investigadors predoctorals

El Departament de Recerca i Universitats destina prop de 6 milions d'euros a la convocatòria de Doctorats Industrials per fer formació investigadora en una empresa

query_builder   18 març 2024 09:51

event_note Nota de premsa

1. La comunitat de Doctorats Industrials va continuar creixent el 2023 amb la participació per primera vegada de 71 nous investigadors i investigadores com a directors de tesi i 34 nous grups de recerca
Doctorats Industrials{"name":"2024/03/18/09/44/77be5bd1-0f9b-49fe-b67d-e153a145c848.jpg","author":"DREU","type":"0","location":"0","weight":1978664}

Els investigadors i investigadores predoctorals del sistema català de coneixement ja poden optar als ajuts del Pla de Doctorats Industrials que impulsa el Departament de Recerca i Universitats i que, en aquesta convocatòria 2024, destina prop de 6 milions d'euros (5.782.800 euros) i manté l'increment d'un 27% en l’ajut directe que reben els doctorands i doctorandes. El Pla de Doctorats Industrials ofereix als investigadors i investigadores predoctorals la possibilitat de fer la formació investigadora en una empresa o institució, en col·laboració amb una universitat o centre de recerca, on desenvolupen un projecte que acabarà sent l'objecte de la tesi doctoral.

Els objectius d’aquesta convocatòria són, entre altres, incrementar la visibilitat internacional del programa i, per aquesta raó, es manté l'incentiu econòmic per a les entitats beneficiàries que fomentin l'obtenció de la menció internacional de les tesis doctorals. Enguany, també es volen impulsar els projectes de l'àmbit de les ciències socials, arts i humanitats, així com incentivar la realització de projectes per part de departaments i entitats del sector públic. A més, es vol incrementar la participació d’empreses i institucions, a més d’establir vincles amb organitzacions empresarials per fomentar aliances estratègiques, enfortint l'ecosistema d'innovació i recerca industrial català.

El termini general per optar a un ajut de Doctorats Industrials 2024 estarà obert fins al 10 de desembre i la sol·licitud s’ha de fer des de l'Oficina Virtual de Tràmits. Durant l’any, hi ha diferents terminis parcials de sol·licitud, el primer dels quals finalitzarà el 16 d’abril i es resoldrà la primera quinzena de juny. Els següents terminis per presentar sol·licituds estan establerts al juny, l'octubre i el desembre.

Resultats de la convocatòria 2023

En la convocatòria 2023 es van atorgar 122 ajuts, van participar 106 empreses i institucions, 69 de les quals ho van fer per primera vegada (65%). De les 106 empreses, 49 van ser PIMES, 21 sector públic i entitats sense ànim de lucre, 19 empreses emergents (start-ups o spin-offs) i 17 grans empreses. Els 122 projectes d'aquesta convocatòria van cobrir tots els àmbits de coneixement. El 37% dels projectes van ser de ciències de la salut i biomèdiques, el 20% de l'àmbit de les TIC, el 16% de ciències i tecnologies químiques, el 13% d'enginyeria i arquitectura, el 9% de ciències socials, arts i humanitats i el 5% de matemàtiques i física. Quant a l'entorn acadèmic, van participar-hi 11 universitats catalanes i 9 centres de recerca CERCA. També el centre universitari TecnoCampus (adscrit a la UPF), el Barcelona Supercomputing Center, centres del CSIC i altres organismes de recerca com el Consorci Sanitari del Maresme o l'Institut d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol.

La comunitat de Doctorats Industrials va continuar creixent el 2023 amb la participació per primera vegada de 71 nous investigadors i investigadores com a directors de tesi (un 60% del total de 118 directors de tesi) i 34 nous grups de recerca (un 34% dels 100 grups participants).

Resultats globals del Pla de Doctorats Industrials

Des del seu inici l'any 2012, el Pla de Doctorats Industrials ha impulsat un total de 1.036 projectes, que han comptat amb la participació de 667 empreses i institucions, 12 universitats del sistema català, 26 centres de recerca CERCA, així com centres del CSIC, del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS), entre d’altres, sent un instrument clau per a la promoció de la recerca col·laborativa i la innovació, així com de transferència de coneixement, a Catalunya.

Aquesta col·laboració ha permès la mobilització de 744 investigadors i investigadores de 478 grups de recerca (SGR), que han contribuït a la generació de coneixement, la transferència tecnològica i la creació d'ocupació qualificada. Com a resultat tangible d’aquesta política pública, s'han defensat 336 tesis doctorals.

En termes econòmics, el Pla de Doctorats Industrials ha tingut un impacte significatiu, amb una inversió total en R+D+I de 136 milions d'euros, dels quals dos terços provenen de l'entorn empresarial.

El Govern a les xarxes
undefined