Acció Exterior i Unió Europea

EXT

Serret, des de Tarragona: "El Govern acompanyem entitats pioneres com l'ICIQ en l'obtenció de fons europeus i ho fem de la mà de la Comissió Europea"

query_builder   15 març 2024 15:58

event_note Nota de premsa

1. La consellera ha lamentat la pèrdua de 5 M€ per a l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) arran del bloqueig dels pressupostos al Parlament
  2. Serret ha continuat el cicle de visites territorials “Europa sobre el terreny” a Tarragona, on, a banda de l’ICIQ, ha visitat l’Institut Pere Martell, ambdós beneficiaris de fons europeus
EXT
La consellera d'Acció Exterior i Unió Europea, Meritxell Serret, ha visitat l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ) en el marc del cicle de visites territorials "Europa sobre el terreny".

La consellera d’Acció Exterior i Unió Europea, Meritxell Serret i Aleu, ha visitat aquest divendres l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), a Tarragona, en el marc del cicle de visites “Europa sobre el terreny” a projectes finançats amb fons europeus arreu del país. Des de les instal·lacions de l’ICIQ, Serret ha lamentat que, arran del bloqueig per part dels grups parlamentaris dels pressupostos de la Generalitat del 2024, l’ICIQ deixi de rebre fins a 5 milions d’euros per a un gran projecte de descarbonització. Alhora, davant de la convocatòria d’eleccions catalanes pel proper 12 de maig, ha defensat que “ara cal construir un nou Govern fort, que doni estabilitat i permeti que puguin tirar endavant tots els projectes i inversions necessàries per crear ocupació, generar benestar i ser útils a la ciutadania”.

El director de l’ICIQ, Emilio Palomares, en l’atenció als mitjans de comunicació que ha fet amb la consellera, també ha lamentat el fet de no poder aprofitar els recursos previstos als pressupostos: “Havien d’ajudar-nos a desenvolupar un projecte de descarbonització molt important. L’any passat vam poder arrencar la licitació del disseny i la construcció de plantes pilot; ara calia construir un centre d’innovació industrial de descarbonització al port de La Canonja, però, sense els pressupostos, s’atura".

En general, al Camp de Tarragona, el Govern tenia previst invertir 125,8 M€ el 2024, un 11,9% més que l’any passat.

La visita al centre de recerca ha estat amb motiu del seu finançament europeu, que ha permès impulsar la recerca en l’àmbit de l’hidrogen verd i l’energia renovable per a usos industrials i de mobilitat, el cribratge de nous fàrmacs o la formació de joves científics, entre d’altres projectes. “L’ICIQ és una institució referencial en l’estratègia per la descarbonització i la construcció d’una economia i una societat resilients, en la qual els fons europeus tenen un paper molt important”, ha destacat la consellera. “El Govern acompanyem entitats pioneres com l’ICIQ en l’obtenció de fons europeus i ho fem de la mà de la Comissió Europea”, ha afegit.

Alhora, la titular d’Acció Exterior i Unió Europea ha volgut posar el focus en una altra cita electoral, la del 9 de juny: “A les eleccions europees ens hi juguem molt, i amb l’auge de l’extrema dreta necessitem reforçar amb propostes progressistes –i crítiques, si cal- el projecte d’integració europea", ha defensat. “Cal continuar apropant les polítiques europees a la ciutadania, aprofitant al màxim els fons europeus i contribuint a polítiques per avançar en la transició verda, demogràfica i digital”.

La jornada a Tarragona

La consellera també ha visitat l’Institut Pere Martell, un centre referent a Catalunya en l’oferta de formació professional, que forma part de la xarxa europea de centres d’excel·lència d’FP i que ha rebut diversos fons Next Generation per desenvolupar l’àrea de formació automobilística, projectes d’innovació tecnològica i d’economia verda. Allà l’han rebuda el director de l’Institut, Josep Maria Pallarés, i també el representant de la Comissió Europea a Barcelona, Manuel Szapiro, que ha celebrat la utilitat del cicle “Europa sobre el terreny” per tal de rebre valoracions per part dels beneficiaris directes, i així poder definir els fons europeus del futur.

En aquesta visita, la consellera ha defensat que la Generalitat tingui capacitat de decisió a l’hora d’administrar els fons europeus. I ha constatat que “hi ha feina per fer” per incidir “al màxim” sobre com arriben aquests fons al teixit social i econòmic; en aquest sentit, ha assenyalat la necessitat d’agilitzar-ne els tràmits burocràtics.

També eren presents a l’Institut Pere Martell el delegat territorial del Govern a Tarragona, Àngel Guifré; i el director dels Serveis Territorials d’Educació, Joan Manel Audí.

A la tarda, la consellera es dirigirà a la Delegació del Govern a Tarragona per participar en una reunió amb alcaldes i alcaldesses del Camp de Tarragona, a qui vol explicar què pot oferir el Departament d’Acció Exterior i Unió Europea al món local; especialment, el catàleg de serveis que faciliten la internacionalització del món local.

Imatges

La consellera Meritxell Serret, a l'Institut Pere Martell.

La consellera Meritxell Serret, a l'Institut Pere Martell. 478978

La consellera Meritxell Serret, a l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ). 279461

La consellera Meritxell Serret atenent els mitjans de comunicació des de l'Institut Català d'Investigació Química (ICIQ). 261538

El Govern a les xarxes