COMPÀS__

Número 551 - 22 de gener de 2024

Consulta el nostre històric Núm. 575 Núm. 574 Núm. 573 Núm. 572

RECURSOS

Compàs Emprèn - El teu repositori d'impuls a l'emprenedoria - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Aquest repositori, adreçat a tots els agents de l'àmbit de la recerca i la innovació que treballen i impulsen l'emprenedoria dels estudiants i titulats universitaris, siguin graduats, màsters o doctorands, us ofereix informació sobre les diferents iniciatives i programes de suport a l'emprenedoria disponibles.

10 tendències tecnològiques destacades pel 2024 - Píndola tecnològica (Desembre 2023) - Agència per a la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ)

S'analitzen les 10 tendències tecnològiques que marcaran un 2024 centrat en la transformació verda o en la necessitat de consolidar la seguretat en les cadenes de valor.

El finançament de les activitats de recerca, desenvolupament i innovació per part de la Generalitat de Catalunya. Any 2022. Dades bàsiques - Departament de Recerca i Universitats

Aquest informe presenta les dades bàsiques del finançament que els departaments i els òrgans superiors de la Generalitat de Catalunya (GC) han dedicat a l’R+D+i l’any 2022. S’hi mostra un conjunt de dades agregades per a tot el subsector Generalitat de Catalunya, classificades segons diferents conceptes i desagregades per cada departament.

Futures of big tech in Europe: Scenarios and policy implications - European Commission

Big Tech wield unprecedented influence on production and consumption relations. Europe faces a number of epoch-making questions. Will the regulatory frameworks deliver? Should Big Tech be broken up or standards relaxed? Should national and supra-national authorities foster alternative ventures capable of operating at global scale and scope? Or should policy makers prioritise an economic fabric full of smaller enterprises that are locally creative and dynamic? This policy brief uses a scenario approach to sketch the implications of Big Tech for Europe’s future by 2040.

IP5 Statistics Report 2022 Edition - Five IP offices (IP5)

The five IP offices (IP5) is the name given to a forum of the five largest intellectual property offices in the world that was set up to improve the efficiency of the examination process for patents worldwide.  This annual report presents statistics about activities at the IP5 Offices. In 2022, 2.9 million patent applications were filed at the IP5 Offices (+1.4 percent). Together the IP5 Offices granted 1.5 million patents in 2022 (+5 percent).

Xarxa de Bancs de Tumors de Catalunya (XBTC) - Fundació de Recerca Clínic Barcelona-Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (FRCB-IDIBAPS)

La Xarxa de Bancs de Tumors de Catalunya (XBTC) està formada pels bancs de tumors d’onze hospitals catalans amb l’objectiu de posar a disposició de la comunitat científica una gran col·lecció de mostres de totes les patologies per a la recerca biomèdica. Actualment, l’XBTC compta amb més de 3 milions de mostres i teixits disponibles.

Exploring foresight scenarios for the EU bioeconomy - Joint Research Centre (JRC). European Commission

In 2022 and 2023, the European Commission’s Knowledge Centre for Bioeconomy organised three workshops to explore bioeconomy foresight scenarios developed in 2020. The findings from the workshops have been used as a basis to formulate policy implications that could contribute to the policy debate on the bioeconomy.

Joint Statement: Investing more in RD&I as a strategic move for Europe's future prosperity - Science Europe

Science Europe, together with the European University Association (EUA) and European Association of Research and Technology Organisations (EARTO), recently submitted an Open Letter to Iliana Ivanova, European Commissioner for Innovation, Research, Culture, Education, and Youth, stressing the crucial role that EU research and innovation investments play in addressing global challenges, boosting the EU's global competitiveness, and reinforcing its strategic autonomy.

University Ranking by Academic Peformance (URAP) 2023-2024 - URAP Research Laboratory

URAP has gathered data about 3,000 Higher Education Institutes (HEI) in an effort to rank these organizations by their academic performance and is based on 6 academic performance indicators. Since URAP is an academic performance-based ranking, publications constitute the basis of the ranking methodology. Both quality and quantity of publications and international research collaboration performance are used as indicators.

CONVOCATÒRIES

Catalunya

Convocatòria CaixaImpulse d'Innovació en Salut 2024

Convocant: Fundació ”la Caixa”