COMPÀS__

Número 573 - 1 de juliol de 2024

Consulta el nostre històric Núm. 575 Núm. 574 Núm. 573 Núm. 572

RECURSOS

Compàs Emprèn - El teu repositori d'impuls a l'emprenedoria - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Aquest repositori, adreçat a tots els agents de l'àmbit de la recerca i la innovació que treballen i impulsen l'emprenedoria dels estudiants i titulats universitaris, siguin graduats, màsters o doctorands, us ofereix informació sobre les diferents iniciatives i programes de suport a l'emprenedoria disponibles.

Recomanacions per a una comunicació inclusiva en la recerca en salut. Comunicació escrita, oral i audiovisual - Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS)

Aquest document és un instrument que té l’objectiu de fomentar un llenguatge inclusiu a través d’un seguit de recomanacions. El document conté exemples i estratègies d’usos preferents i usos no recomanats, és, doncs, eminentment pràctic i té la voluntat de facilitar recursos, inspirar-ne d’altres i conscienciar i contribuir a consolidar la inclusió plena, respectuosa i no discriminatòria de qualsevol col·lectiu i diversitat. Per aquest motiu, el document inclou exemples no només sobre el tractament de gènere, sinó també sobre el tractament comunicatiu de discapacitats, problemes de salut i grups culturals.

Baròmetre de la Innovació i la transformació digital i verda a Catalunya 2023 - Agència per a la Competitivitat de l'Empresa (ACCIÓ)

El Baròmetre de la innovació a Catalunya avalua l’estat de la innovació de les empreses catalanes en temps real tenint en compte el pes dels actius intangibles, el procés d’innovació i el grau de transformació digital i verda.

Research impact in society and the economy: The digital health revolution in medical care - Clarivate Analytics

Digital health encompasses the use of digital technologies, such as mobile apps, wearables and telemedicine, to improve health and healthcare delivery. By combining data from the Web of Science™ and Derwent World Patents Index™, experts at the ISI and the newly established Clarivate Center for IP and Innovation Research™ provide a comprehensive analysis of the digital health space.

La universidad Española en Cifras 2021/2022 - Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE)

El presente Informe se propone mostrar una perspectiva del Sistema Universitario Español, apoyándose en los datos recogidos, situándolos en relación con la situación de otros sistemas universitarios y/o de educación superior europeos o de la OCDE.

The Spanish tech ecosystem - Report 2024 - Dealroom.co

Annual report on the state of the Spanish tech ecosystem, in partnership with Kfund, Wayra, Spaincap, Endeavor, Gohub Ventures, BBVA Spain, and Enisa.

Science, Research and Innovation performance of the EU 2024 - European Commission

This new edition offers a comprehensive and detailed overview of how Europe is performing today in terms of science, research and innovation and analyses the key determinants of this performance. By highlighting the essential role of R&I in driving competitiveness, environmental sustainability and improved quality of life, the report offers data-rich analysis coupled with in-depth exploration of topical policy issues.

Executive summary

Infographic

Research and innovation in the national recovery and resilience plans - European Parliamentary Research Service (EPRS). European Parliament

The European Union's research and innovation (R&I) policy has become central in the attempt to safeguard the EU's technological sovereignty, ensure prosperity, and advance social, economic and environmental sustainability. Various challenges persist nevertheless, from ageing populations and health hazards to (economic) security and the climate crisis. In addition, underinvestment in R&I is a shared concern across Member States, although to varying degrees.

Snapshots of Reform: Researcher Evaluation within Science Organizations - International Science Council (ISC)

Derived from desk-based research, surveys, and interviews, this report provides insights into the current state of researcher evaluation. The diverse perspectives captured highlight both the challenges and opportunities that lie ahead, and recognize that a one-size-fits-all approach is neither feasible nor desirable. This report follows up on a joint publication “The Future of Research Evaluation: A Synthesis of Current Debates and Developments”, produced in 2023 by the Global Young Academy (GYA), the InterAcademy Partnership (IAP) and the International Science Council (ISC).

Best Global Universities Rankings 2024-2025 - U.S. News

These institutions from the U.S. and more than 100 other countries have been ranked based on 13 indicators that measure their academic research performance and their global and regional reputations. Students can use these rankings to explore the higher education options that exist beyond their own countries' borders and to compare key aspects of schools' research missions. These are the world's 2,250 top universities.

Patent Cooperation Treaty Yearly Review – 2024 - World Intellectual Property Organization (WIPO)

Comprehensive facts, figures and analysis of the international patent system.

CONVOCATÒRIES

Catalunya

ICREA Acadèmia 2024

Convocant: Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA)