COMPÀS__

Número 520 - 2 de maig de 2023

Consulta el nostre històric Núm. 562 Núm. 561 Núm. 560 Núm. 559

RECURSOS

Compàs Emprèn - El teu repositori d'impuls a l'emprenedoria - - Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI)

Aquest repositori, adreçat a tots els agents de l'àmbit de la recerca i la innovació que treballen i impulsen l'emprenedoria dels estudiants i titulats universitaris, siguin graduats, màsters o doctorands, us ofereix informació sobre les diferents iniciatives i programes de suport a l'emprenedoria disponibles.

Tecnologies immersives a Catalunya - Píndola tecnològica (Abril 2023) - Agència per a la Competitivitat de l’Empresa (ACCIÓ)

Catalunya compta amb 153 empreses dedicades al metavers, la realitat augmentada i la virtual, tal i com indica aquest nou estudi d’ACCIÓ. Es tracta d’un sector que factura prop de 137 milions d’euros i ocupa unes 900 persones.

Recomanacions per dissenyar un procés de mentoria amb perspectiva de gènere (Manuals #HacksDona + Empresa - Núm. 2) - Departament d'Empresa i Treball

L’objectiu de la mentoria és que la persona que la rep millori les seves habilitats, els seus coneixements i la xarxa de contactes. Com a metodologia, requereix l’existència d’una persona amb més experiència (denominada mentora o mentor) i almenys una persona que rep la mentoria (denominada mentorada o mentorat)

Final report of the study on the state and effectiveness of national funding systems of higher education to support the European universities initiative - Volume I - European Commission

This study analyses the implementation of performance-based funding (PBF) systems in the 27 EU Member States and evaluates their impact. Furthermore, it seeks to understand how and to what extent national (PBF) funding schemes can be used to support transnational university alliances, as initiated under the European Commission’s European Universities Initiative (EUI) in 2019. Recommendations are provided on how to best use performance-based funding to achieve policy objectives support European Universities alliances at national level.

Executive summary

Mutual learning exercise - Citizen science initiatives: policy and practice - European Commission

Over the past decade, great advances have been made in applying innovative participatory and inclusive research practices across a wide range of domains. These have involved increasing numbers of citizens in monitoring, observing, and co-researching societal issues such as climate change impacts on the environment and public health, sustainable mobility, and plastic pollution in rivers and oceans. Important outcomes have been achieved, from fundamental scientific discoveries1 to data that support evidence-informed policy.

El reto de la internacionalización de la universidad española. Análisis comparado y propuestas - Fundación CYD

En base al estudio de buenas prácticas nacionales y extranjeras, el informe realiza un análisis sobre la situación, en términos de internacionalización, del sistema universitario español, señala las barreras que dificultan la convergencia con el resto de los países europeos y lanza veinticuatro propuestas para reforzar su presencia en el exterior.

Comparativa de modelos de valorización del conocimiento - Fundación General CSIC (FGCSIC)

Este informe parte de la necesidad de conocer aquellas estrategias y modelos de valorización del conocimiento que han funcionado y funcionan con éxito en instituciones de investigación de excelencia a nivel internacional. Los modelos seleccionados, generadores de buenas prácticas y líderes en la consecución de objetivos, han sido analizados con profusión, tanto en su estructura como en sus procesos, y se ha realizado una comparación entre ellos partiendo de un conjunto de indicadores establecidos para este fin.

Technology assessment for emerging technology: Meeting new demands for strategic intelligence - Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)

The rapid pace of technological change, coupled with a pressing need for solutions to address grand societal challenges and global crises, heightens the challenge for policy makers to develop science, technology and innovation policies at speed, in situations of high uncertainty and, in some cases, around potentially controversial technology fields. Technology assessment (TA) has a long history of providing decision-makers with timely strategic intelligence on emerging technologies. Current demands are pushing TA to evolve in order to fulfil diverse functions: to illuminate the societal, economic, environmental and other consequences of new technologies; to inform public opinion; and to guide research and development. Drawing on nine case studies, this report analyses the response of TA practices to these changing drivers and demands to support policies for new and emerging technologies. It also identifies a set of principles to guide good contemporary TA practice.

Best Scientists in the World 2022 Ranking - Research.com

The 1st edition of Research.com ranking of leading scientists in the world is based on information acquired from Microsoft Academic Graph on 06-12-2021. Position in the ranking is based on a researcher’s general H-index.

Recognising What We Value: Recommendations on Recognition Systems - Science Europe

Researchers, research services, and other community members at Research Funding and Performing Organisations play a key role in establishing recognition systems through the research assessment processes that they implement. These recognition systems strongly contribute to determining what is understood as research quality and excellence.

CONVOCATÒRIES

Catalunya

Premi Ruralapps 2023 per al desenvolupament d’aplicacions mòbils en el marc del sector agrari, alimentari o rural

Convocant: Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació